De gratis mobiele dienst is bedoeld voor 16- tot 24-jarigen. Zij krijgen op basis van het opgegeven profiel dagelijks maximaal zes mms-berichten met advertenties toegestuurd.

In ruil daarvoor mogen ze per maand 217 tekstberichten versturen en 43 minuten gratis bellen. De jongeren moeten een uitgebreide lijst met 40 tot 50 vragen invullen om zich te kunnen aanmelden. De adverteerders staan te springen; bekende merken zoals Adidas, Coca-Cola, McDonalds en l¹Oreal doen mee.

Blyk is een initiatief van voormalig Nokia-president Pekka Ala-Pietilä en zijn studievriend Antti Ohrling. Ala-Pietilä legt uit waarom advertenties voor jongeren aantrekkelijk zijn: "Geen telefoonrekening meer voor 4,5 miljoen jongeren in het Verenigd Koninkrijk - zonder een contract. We hebben de merken die hen aanspreken, al meer dan veertig bij de lancering. Bijna elke bedrijfstak is vertegenwoordigd."

De adverteerders hebben er ook iets aan, stelt hij. "Met profielvragen bij het inschrijven en doorlopende sms-enquêtes tijdens het lidmaatschap, kunnen merken hun berichten naar de juiste doelgroep zenden zoals geen enkel ander medium dat kan."

Blyk hanteert een model dat ook bij banken populair is, waarbij scholieren en studenten worden binnengelokt met extraatjes. Een lancering in Nederland is nog niet gepland. Blyk wil eerst starten in Frankrijk, Italië, Duitsland en Spanje. Het netwerk in het Verenigd Koninkrijk wordt verzorgd door Orange.