"De Consumentenbond heeft Apple hierop aangesproken, maar het bedrijf geeft niet thuis", schrijft de bond. De resellers moeten het vooral ontgelden door slechte service en een slechte naleving van garantieregels.

Als voorbeeld haalt de bond een grafische kaart aan die 'al na twee jaar kapot ging'. "In de winkel krijgt hij te horen dat hij de reparatie van €1100 zelf moet betalen, omdat de fabrieksgarantie is verlopen. Indien hij daar niet mee akkoord gaat, krijgt hij de computer ongerepareerd terug én komen de onderzoekskosten voor zijn rekening", aldus de bond.

Verkoper verantwoordelijk

Dat zou in strijd zijn met het consumentenrecht omdat een verkoper verantwoordelijk is voor een product dat niet deugt. De Apple Reseller mag daarom die verantwoordelijkheid niet afschuiven op een fabrikant of importeur, vindt de bond. Ook wijzen op de fabrieksgarantie mag niet.

"Als een prijzig en relatief nieuw product kapot gaat buiten de schuld van de consument, dient de winkelier te zorgen voor kosteloze reparatie of vervanging. Ook als het product al wat ouder is, kan het redelijk zijn dat de verkoper een aanzienlijk deel van de kosten voor zijn rekening neemt. Is reparatie of vervanging onmogelijk of niet te vergen van de winkelier, dan heeft de consument recht op ontbinding van de overeenkomst en krijgt (een deel van) zijn geld terug."

Klaagpagina

De Consumentenbond heeft een pagina ingericht voor consumenten die vergelijkbare klachten hebben. Apple was niet direct bereikbaar voor commentaar.