De Consumentenbond presenteerde maandag de resultaten van de eerste 'Providermonitor', een panelonderzoek met circa 2000 respondenten dat de bond vanaf nu elke twee maanden gaat uitvoeren. Hierbij komen de kwaliteit van internet, de kwaliteit van de telefoonverbinding en het afhandelen van storingen aan bod.

Telfort en Ziggo belabberd

En daar valt nog een en ander te verbeteren, constateert de bond. Zo was meer dan helft van zowel de ondervraagde Telfort en Ziggo klanten in de maanden augustus en september de klos door (veelvuldige) internet- en voip-storingen. Ruim tweederde van de Telfort-telefonieklanten meldde problemen met bellen. Bij Ziggo speelde toen vooral nog de nasleep van de immense problemen en achterstanden bij de klantenservice die na de kabelaarsfusie onstonden.

XS4ALL het best

In totaal had 39 procent van de ondervraagde klanten last van een storing of een administratief probleem. Van de grote aanbieders van internet en telefoon scoort XS4ALL met het eindcijfer 7,8 het best. Op de tweede en derde plaats staan Het Net (7,2) en KPN (6,9). Ziggo doet het met een totaalscore van 5,9 het slechtst. Het volledige onderzoek is online te raadplegen voor leden van de bond. Begin maart 2009 volgt de tweede editie van de providerenquête.