Het kan niemand zijn ontgaan: internet via de kabel of adsl is hot. Was deze vorm van internet een paar jaar geleden nog voorbehouden aan de technologische voorhoede, inmiddels wordt breedband door grote groepen mensen gebruikt. Onder de lezers van WebWereld is dat zelfs al 94 procent (58 procent adsl en 36 procent kabel).

De verschillende providers doen er momenteel alles aan om nieuwe klanten binnen te halen. Geen middel wordt daarbij geschuwd. Zowel kabelbedrijven als adsl-aanbieders hebben momenteel dure reclamecampagnes lopen. Daarbij wordt vrijwel continu gestunt met gratis modems, lagere maandprijzen of gratis aansluitkosten.

Leuk, maar voor de klant wordt het er niet duidelijker op. Net als een aantal maanden geleden, brengt WebWereld licht in de duisternis. De markt is volop in beweging. Bijna alle aanbieders hebben de laatste maandenhun snelheden verhoogd. KPN heeft zijn aanbod verbeterd door hogere snelheden te bieden. Van de kabelaars was het recent Chello die meer waar voor hetzelfde geld besloot te bieden.

In het onderzoek worden maar liefst 85 pakketten van twintig verschillende providers met elkaar vergeleken. Hierbij is niet alleen gekeken naar de prijzen die gehanteerd worden en bijbehorende snelheden, maar ook naar datalimieten en eventuele extra diensten, zoals een spamfilter en virusfilter. Hierdoor is in één oogopslag te zien welke aanbieder het aantrekkelijkst is.

In een aantal artikelen wordt verder een beeld geschetst van de huidige en toekomstige breedbandmarkt. Waar op internet moet u zijn voor de beste breedbandsites? Hoe optimaliseert u uw verbinding? Met wat voor problemen krijgt u te maken als u wilt overstappen? Hoeveel data verbruikt u nu echt? Op deze en vele andere vragen krijgt u antwoord in een fraai opgemaakt en meer dan 24 pagina's tellend pdf'je.