Belangrijke toevoegingen zijn data cleansing, nieuwe visualisatietechnologie, Live-koppelingen naar de Microsoft Office-producten en een online-distributiekanaal.

Rapporten genereren is één ding; zeker weten dat de uitkomsten daarvan inderdaad kloppen, is iets heel anders. "Rapporten en dashboards zijn zo goed als de gegevens waarop ze gebaseerd zijn", zegt een klant daarover.

Met de overname van First Logic heeft Business Objects nu ook mogelijkheden voor de cleansing van data. Dat betekent dat gegevens eerst vanuit alle verschillende bronnen bij elkaar gebracht worden. Vervolgens worden ze gecontroleerd op consistentie en ontdubbeld. Pas dan wordt de informatie gebruikt om rapporten te genereren.

Ook voor de Crystal-frontend komt Business Object met nieuwe producten. Allereerst zijn de rapporten uitgebreid met de visualisatietechnologie van Xcelsius. Dat maakt het mogelijk flink wat dynamiek in de rapporten te brengen.

Daarnaast kunnen de rapporten met een Live-link aan de Office-tools van Microsoft worden gekoppeld. Zo kunnen de rapporten automatisch up-to-date gehouden worden. Deze groeien daarmee steeds dichter naar de dashboards toe.

Tenslotte biedt Business Objects op crystalreports.com de mogelijkheid rapporten te distribueren en te publiceren. Hoewel het bedrijf spreekt over software-as-a-service, gaat het alleen om de verspreiding van rapporten, niet om de volledige BI-applicatie.

'Time to move'

Belangrijkste boodschap voor de bezoekers van de Europese gebruikersconferentie die woensdag van start ging, was de migratie naar XI Release 2. Hoewel dat product al een half jaar geleden is gelanceerd, wil het met de opwaardering van de bestaande gebruikers nog niet erg vlotten.

De migratieproblemen worden met name veroorzaakt door het gebruik van een nieuwe architectuur. De XI-software van Business Object is gebaseerd op de architectuur van Crystal Reports. Dat maakt een overstap voor de Chrystal-klanten heel gemakkelijk, terwijl de traditionele BO-gebruikers daar veel meer moeite voor moeten doen. Business Objects probeert met allerlei migratie-tools en -diensten dit leed wat te verwachten.

Volgens Maurizio Carli, SVP en General Manager EMEA, is minder dan 10 procent van de klanten naar de nieuwe versie overgestapt. "XI Release 2 levert wel al een belangrijk aandeel in de winst. Bovendien geeft meer dan zeventig procent procent van de klanten aan binnen anderhalf tot twee jaar naar de nieuwe versie over te stappen. 50 Procent zelfs binnen een jaar." Bron: Techworld