Honderd klanten van het C1000-filiaal in Molenaarsgraaf in de Alblasserwaard (ZH) krijgen de mogelijkheid om te pinnen met hun mobiele telefoon. Het betaalsysteem werkt met near field communication (nfc) en wordt georganiseerd door Schuitema, LogicaCMG,

KPN en Rabobank in samenwerking met het Rfid Platform Nederland en NXP Semiconductors. Het is de eerste keer dat met een mobiele telefoon gebruik wordt gemaakt van bestaande pinsysteem.

Volgens projectmanger Michel Bayings van LogicaCMG stonden de klanten in de rij: "De klanten zijn eigenlijk allemaal persoonlijk benaderd. We hebben vijftig KPN-bellers en vijftig gebruikers van Rabo Mobiel gevonden. Mensen wilden zo graag meedoen dat sommigen zelfs een Rabobank-rekening openden. Een factor die daarbij meespeelt is de betrokkenheid van de C1000-ondernemer, die veel klanten in het dorp persoonlijk kent en hen heeft benaderd om mee

te doen."

De oplossing bestaat uit drie onderdelen: "Klanten komen binnen met lege flessen; net voordat ze op de groene knop drukken houden ze de telefoon voor een sticker om het statiegeldtegoed op de chip te zetten", aldus Bayings.

Bij een kiosk kunnen klanten hun tegoed opvragen, overboeken naar hun bankrekening of doneren aan een goed doel. Bij de kassa werkt het afrekenen op de gebruikelijke manier, maar in plaats van een pinpas door de gleuf te halen houden ze nu hun telefoon bij een sticker. "We maken gebruik van standaard pin-terminals van Banksys. Net als bij een normale pintransactie wordt het bedrag meteen afgeschreven", weet Bayings.

De benodigde telefoons van Samsung en Nokia zijn gewoon op internet te koop. "Vergelijk het met een camera: vroeger was het een nieuwigheid, tegenwoordig moet je zoeken naar een telefoon waar géén camera in zit. Nfc is een technologie die straks in alle telefoons zit".

Het klinkt als een ingewikkelde oplossing: statiegeldbonnetjes, doneren aan een goed doel, pinnen met je mobiel? "Inderdaad, leg dat maar eens aan de klanten uit. Daarom hebben we gekozen voor de meest geaccepteerde betaalmethode die gebruikers als veilig ervaren: pinnen. Mensen snappen hoe het werkt. Er zitten mensen in de pilotgroep die voor het eerst een mobiele telefoon hebben. De oudste is een dame van 68 die, net als veel andere deelnemers, met ideeën komt wat er nog meer mogelijk is."

Ondanks de enthousiaste eerste reacties weet Bayings niet of de betaalwijze in alle C1000-winkels zal worden uitgerold. Schuitema wil de klanten iets extra's bieden en tijd besparen bij het afrekenen. De technologiepartners willen zien hoe nfc succesvol toegepast kan worden. "Contactloos betalen is zeker de toekomst: mensen hebben straks pasjes zoals de OV-kaart op zak", weet de projectmanager van LogicaCMG.

"Sommigen zullen een telefoon handiger vinden vanwege het diplay, zodat je spaarpunten kunt aflezen en boodschappenlijstjes afvinken. Maar daarvoor is het nu nog te vroeg."