Branchevereniging SIA (Semiconductor Industry Association) rapporteert een groei van 5,3 procent voor de wereldwijde verkoop van chips. De geboekte omzet is gestegen van 17,2 miljard dollar in juni naar 18,2 miljard in juli. Die groei is te danken aan de aankoop van nieuwe elektronica, waaronder mobiele telefoons, laptops en netbooks.

Dankzij consumentenmarkt

Dit is de vijfde opeenvolgende maand waarin groei is geboekt. De chipverkoop is een graadmeter voor de algehele verkoop van hardware en daarmee vaak ook voor de ict-industrie als geheel. SIA-president George Scalise spreekt van een bescheiden herstel.

Het gaat in dit geval vooral om de consumentenmarkt. "De aanschaf van ict-producten door het bedrijfsleven zijn nog altijd gematigd door voorzichtigheid en langere vervangingscycli." Laatstgenoemde slaat op het uitstellen van vervanging of upgrades, waarmee bedrijven besparen op hun ict. "Maar er zijn ook tekenen van een terugkeer naar reguliere seizoenscycli", zegt Scalise optimistisch.

De grootste omzetgroei is geboekt in Japan, waar de chipverkoop 7,9 procent is gegroeid ten opzichte van juni. Noord- en Zuid-Amerika boekten 5,9 procent groei, Europa 5,3 en Oceanië (Asia Pacific) 4,3 procent.

Daling

Vergeleken met juli vorig jaar is er echter een daling geboekt van 18,2 procent. Hierbij is de verkoop vooral in Europa hard achteruit gegaan: 31,7 procent lager. Japan is de tweede grootste daler met 21,6 procent. Daarna volgen Oceanië met 15,9 procent, en Noord- plus Zuid-Amerika met slechts 8 procent daling.

De jaar-op-jaar afname van 18,2 procent is volgens de SIA wel minder scherp dan voorheen. In de eerste helft van 2009 bedroeg de daling in de chipverkoop 25 procent vergeleken met de eerste zes maanden van vorig jaar. Chipproducent Intel heeft eind vorige week al de eigen verwachtingen voor de chipverkoop naar boven toe bijgesteld. Ook daar is de consumentenmarkt de voornaamste groeifactor.