Cisco is van plan de consumenteneditie van zijn TelePresence-systeem eind dit jaar op de markt te brengen, meldt persbureau Reuters. Cisco maakt al langer high-end systemen voor videoconferencing voor de zakelijke markt. Deze systemen kosten tot wel 300.000 dollar per exemplaar, maar behoren toch tot Cisco's snelst verkopende producten. Bedrijven willen met videoconferencing steeds meer besparen op reiskosten.

"Je kan het apparaat gemakkelijk in de tv stoppen", omschrijft Robert Lloyd, Cisco's vice-president, het nieuwe consumentenproduct. Volgens Lloyd gaat het om een tv-kastje, die gebruikmaakt van een breedbandverbinding en een HD-camera. Hij noemt "ergens rond de 500 dollar" als de verwachte winkelprijs.

'Te duur'

Met een prijskaartje van 500 dollar is het Cisco-systeem duurder dan de nieuwe Skype-webcams voor tv's die Panasonic en Samsung onlangs op de markt hebben gebracht. Behalve met Skype concurreert het Cisco-systeem ook met instantmessaging programma's met videochat, zoals Windows Live Messenger.

Analisten zijn dan ook kritisch over het mogelijke succes van het Cisco-product. "Mijn netbook van 300 dollar heeft ook een webcam. Vijfhonderd dollar voelt als erg veel geld voor consumenten", aldus Daniel Ernst, analist van Hudson Square Research tegenover Reuters.

Ook onderwijs

Volgens Lloyd biedt TelePresence een superieure manier om 'virtueel te vergaderen' door betere ondersteuning van HD-video zonder haperingen. Ook verwacht hij dat de consumentenversie van TelePresence populair kan worden in het onderwijs. Cisco test het systeem momenteel met eigen medewerkers en die van zakenpartners.

Cisco, de grootste fabrikant van routers en switches, breidt al een tijdje zijn activiteiten uit naar video- en consumentenproducten. Zo kocht het bedrijf Tandberg en nam het ook het bedrijf achter de Flip-pocketcamcorders over.