Cisco verbreekt per 30 april de resellerrelatie met HP. Dat betekent dat HP de kwalificaties Cisco Certified Channel Partner en Global Service Alliance Partner gaat verliezen. De twee leveranciers zijn namelijk hard op weg flinke rivalen te worden in de datacentermarkt.

De netwerkgigant wil voorkomen dat HP als reseller de beschikking houdt over gevoelige informatie en producten. Cisco noemt de eigen technologische innovaties en zijn productroadmap. Opmerkelijk is dat Cisco zegt dat er geen verandering komt in de overeenkomsten waaronder dat bedrijf als OEM-reseller HP-producten verkoopt. Die overeenkomsten worden niet geraakt door de relatiebreuk, aldus Cisco..

Onder druk gezet

Het uit elkaar gaan van Cisco en HP heeft gevolgen voor klanten en resellers. Nu worden partners van HP en Cisco al door beide leveranciers onder druk gezet om te kiezen voor een monocultuur, maar veel klanten beschikken over een hybride omgeving.

Cisco wil nu met HP om de tafel om te bezien hoe deze klanten blijvend kunnen rekenen op goede ondersteuning en het nakomen van de SLA’s. Cisco heeft al gemeld dat zich houdt aan servicecontracten die via HP zijn afgesloten op Cisco-technologie. Wel moeten die contracten worden herzien, zegt Cisco, zodat de overeenkomsten "de nieuwe relatie tussen Cisco en HP reflecteren". Daarover wil het nu met HP in gesprek.

Financiële voordelen

Volgens marktonderzoeker Nikos Theodosopoulos van investeringsbank UBS Warburg, zal de concurrentie tussen HP en Cisco in de komende jaren zich nog verder intensiveren. Klanten zullen worden benaderd met ‘agressieve finacieringsovereenkomsten’, voegt hij daar aan toe.

Volgens analist Steve Schuccart van onderzoeksbureau Current Analysis zullen klanten echter niet onder druk worden gezet om te kiezen tussen een van beide leveranciers. "Hoewel ze wellicht wel worden gevraagd dat te doen". Een dergelijke ‘aanmoediging’ zal waarschijnlijk worden vergezeld van financiële voordelen, incentives, voegt analist Gordon Haff van marktonderzoeker Illuminata daar aan toe.

Bron: Channelworld.