De bundel omvat functionaliteit voor voice, e-mail, tekst, samenwerking en videoconferencing. Ook wordt het mogelijk door gebruik van aanwezigheidstechnologieën om een persoon in één keer te pakken te krijgen, ongeacht via welk apparaat. Cisco verlegt hiermee zijn aandacht van individuele servers en applicaties voor ip-communicatie naar het systeem als geheel. Cisco Unified Communications borduurt voort Cisco's huidige IP Communications-aanbod, waaronder Callmanager, Unity en Meetingplace. Tevens worden er drie nieuwe softwareproducten en nieuwe mogelijkheden toegevoegd: Cisco Unified Personal Communicator, Cisco Unified Presence Server en Cisco Customer Interaction Analyzer. De Personal Communicator geeft gebruikers toegang tot al hun communicatieapplicaties. Ook kunnen werknemers hier kijken of collega's beschikbaar zijn en via welk apparaat. De Presence Server verzamelt gegevens over de beschikbaarheid van gebruikers op diverse apparaten en maakt deze gegevens beschikbaar op ip-telefoons van Cisco, in de Personal Communicator en services en applicaties als Live Communications Server 2005 en IBM Lotus Sametime. De Customer Interaction Analyzer, tot slot, monitort gesprekken tussen klanten en live agents of geautomatiseerde responsesystemen in een callcenter. Deze gegevens worden geanalyseerd om te kijken of klanten tevreden zijn. Hiervoor 'luistert' het systeem naar de toon van het gesprek. Bron: Techworld