De reputatie van cloud computing heeft de laatste weken deuken opgelopen. Gmail is twee keer down geweest, Hotmail een keer, en dit weekend moest ook Windows Azure er voor maar liefst 24 uur aan geloven. Toch is het volgens IDC onvermijdelijk dat het cloud-gebruik in de komende vijf jaar sterk groeit. Het dus niet slim om de cloud te negeren, aldus het onderzoeksbureau.

Brede definitie

De cloud wordt door IDC gedefinieerd als “Consumenten- en zakelijke producten, diensten en oplossingen die realtime geleverd en gebruikt worden via het internet.” Daarbij wordt betaald naar gebruik en kan het beheer zelf in de hand worden gehouden. In de cloud bestaat volgens IDC verder een onderscheid tussen applicaties, collaboration tools, opslag, servers en processing, IT-management en platformen.

Onderzoeken van IDC wijzen nu uit dat veel bedrijven de cloud al actief gebruiken. Maar liefst 26 procent doet dat voor ict-management, 15 procent om hun server- en storagecapaciteit te vergroten, 25 procent voor online-samenwerking (collaboration) en zakelijke applicaties, en 17 procent voor het ontwikkelen van applicaties en het aanbieden daarvan.

Niet om de prijs

Een opmerkelijke uitkomst is verder dat de meestgenoemde reden voor het gebruik van de cloud niet de lage kosten zijn, al spelen die zeker een belangrijke rol. Het grootste voordeel van de cloud is volgens de respondenten in IDC-onderzoek de snelheid waarmee het kan worden ingezet. De hele infrastructuur ligt er immers al en virtuele machines zijn snel aangemaakt en geconfigureerd. Gebruikers eisen van hun cio’s ook dat er steeds sneller wordt geleverd, en in de cloud valt dat snel te regelen.

Andere redenen om de cloud in te gaan zijn dat er minder eigen personeel nodig is, dat een bedrijf alleen betaalt voor wat het gebruikt en ook alleen áls het gebruikt, de standaardisatie van ict-systemen en de snelle toegang tot de allernieuwste functionaliteit.

Aansluiting op eigen ict

Daarbij zijn er overigens wel twijfels aan de cloud. De respondenten noemen beveiliging en beschikbaarheid van de diensten als iets waar ze zich zorgen om maken. Verder zijn zij er niet zeker van of de cloud goed te integreren is met de eigen ict-systemen. Daar moeten aanbieders dus nog flink werken, aldus IDC.

Sun Microsystems zet nu opnieuw een stap in cloud computing, en lijkt daarbij meer te letten op aansluiting met bestaande ict. Zo omvat het nu ook Windows en Linux als platformen in zijn cloud-aanbod. In het eerdere grid computing van Sun was dat vooral de eigen Unix-variant Solaris.

Het nieuwe cloud-aanbod van Sun bestaat uit een rekendienst (compute) en een opslagdienst (storage). Online-boekhandel Amazon biedt beide al geruime tijd. Sun wil zich daarvan onderscheiden met de api’s (application program interfaces) die het ontwikkelaars biedt voor zijn cloudaanbod.

Bron: Techworld.nl