Dit zegt Forrester-analist Simon Yates vandaag op het Infoworld cloud computing-seminar. "Ik heb 3 slides met pluspunten en dan 29 slides met valkuilen en waarschuwingen", vertelt de analist net voor zijn presentatie op het cloud-seminar van Webwerelds zustersite. "Cloud is zeker een revolutie in de ict, maar het duurt nog wel even voor het er echt is."

'Nog paar jaar'

Yates deed vanmorgen de aftrap op het seminar, dat met ruim 300 aanwezigen helemaal volgeboekt was. Na hem volgden nog presentaties van experts en leveranciers die stellen dat cloud nu wel valide is voor zakelijk gebruik. "Ja, ik maak het de andere sprekers moeilijk", lacht de Forrester-analist. Hij schat dat het nog tot 2011 of 2012 duurt voor het echt zo ver is.

Dat betekent echter niet automatisch dat dan de oplossingen rijp zijn of dat de markt er klaar voor is. "De oplossingen zijn nog onvolwassen en de brede bereidheid van bedrijven om op clouds over te gaan is er ook nog niet. Maar uiteindelijk zullen de economische schaalvoordelen aantrekkelijk genoeg zijn en dan de doorslag geven."

Op dit moment is de vraag vanuit bedrijven nog laag. "Minder dan 20 procent van de bedrijven weet wat cloud is, wil er iets mee en heeft er budget voor vrijgemaakt. Terwijl dat laatste in theorie niet moeilijk zou moeten zijn." Cloud-diensten kunnen voordeliger zijn.

Definitieprobleem

"Het is eenzelfde cyclus als SaaS (software as a service - red.) al heeft doorgemaakt. Er is in het begin veel onzekerheid; hoe kan ik het aanpassen voor mijn gebruik, is het wel veilig?" Net als bij SaaS is er verwarring over wat het nu precies is en wat het te bieden heeft. "Er is geen eensluidende definitie van wat cloud is."

Yates erkent dat verschillende leveranciers een verschillende invulling eraan geven en dus ook een verschillende definitie. Het zijn niet alleen de leveranciersbelangen die meespelen. "De pers en analisten helpen ook niet", geeft hij lachend toe.

"Wij noemden dit vroeger 'organic it', een slechte naam. En voorheen werd het grid computing, en toen utility computing genoemd. Wat er maar in de mode is." Yates' advies: "Bedrijven moeten zelf bepalen wat cloud voor hun kan zijn en wat het dan voor meerwaarde heeft."

Het echte pay-per-use is volgens Yates wel een heilige graal. Hij verwijst ook naar outsourcing wat als een ruwe vorm gezien kan worden. Alleen geeft de klant dan veel uit handen voor een bepaald bedrag en voor een langere tijd. "Contracten met een looptijd van tien jaar. Veel van die outsourcingsovereenkomsten lopen nu, of in de komende twee jaar, af."

Private clouds

Verwarrend en toch ook belangrijk is het verschil tussen publieke en private clouds. "Eerstgenoemde moet je toch zelf invoeren; zelf technologie voor aanschaffen, implementeren en beheren. Vaak is dat een defensieve actie van je eigen infrastructuur- en ict-mensen." Die automatiseerders zien de cloud als een bedreiging, voor 'hun' systemen en ook baan.

"Maar de technologie voor private clouds is wel meer volwassen. En het zijn de leveranciers waar je vaak toch al mee werkt, of mee bekend bent: onder meer IBM, Citrix, VMware en ook Microsoft." Private clouds zijn echter slechts een laag bovenop het aloude model van een eigen ict-infrastructuur hebben. Die moet je dan wel op piekbelasting inrichten. Veel van de voordelen van clouds zijn dan ook niet van toepassing, zoals snel uitbreiden of juist terugschakelen.

Laatstgenoemde is nu in de praktijk ook niet echt aan de orde voor de cloud, zegt Yates. "Het vergroten van de capaciteit die je gebruikt is makkelijk; je mag de leveranciers zó meer betalen. Verkleinen, en minder betalen, dat is lastiger." Toch is er wel het voordeel dat er geen regulier businessproces doorlopen moet worden voor de aanschaf van servers, software en andere ict-middelen.

Lock-in

Yates geeft aan dat ook angst voor lock-in meespeelt. Het mogelijk maken van overstappen, tussen publieke en private clouds en vice versa, is een belangrijke horde. Eentje die nog genomen moet worden. "We noemen dat cloud bursting. Als dat eenmaal makkelijk, niet te duur, en met uptimegaranties kan, zal de acceptatie veel sneller gaan. Het moet dan wel migratie met een kleine letter m zijn, dus eenvoudig."

Groter is volgens hem echter de vrees voor afhankelijkheid van de connectiviteit met de cloud. Een netwerkstoring snijdt direct toegang tot de cloud-applicaties af. Echter, een eigen systeem dat communiceert, of zoals een mailserver communicatie verzorgt, met de buitenwereld is dan echter ook redelijk nutteloos.

Vertrouwen moet groeien

"Uiteindelijk komt het neer op vertrouwen, in de technologie en in leveranciers. Dat moet nog groeien." De Forrester-analist denkt dat dit op bepaalde gebieden wat sneller zal komen, bijvoorbeeld e-mail en storage.

"De aanbieders moeten daarvoor wel meer voorzieningen en flexibiliteit bieden." Dat zijn technische én contractuele voorzieningen, voor storage bijvoorbeeld snelle en applicatiespecifieke data-restore. Maar ook garanties dat per ongeluk gewiste data enerzijds nog valt te herstellen, maar anderzijds ook echt gewist moet kunnen zijn. Dat zijn lastige eisen, zegt Yates.