"We hebben in het begin steeds gezegd dat zelfregulering niet voldoende is. Er moet wetgeving aan verbonden worden om zo de consument beter te kunnen beschermen", zegt SanneMarije van Arend van de Consumentenbond tegenover Webwereld.

Het SMS-filter, een initiatief van de Stichting SMS-Gedragcode, weert abonneediensten als gebruikers hun mobiele nummer invoeren op de site. Zo zou verkomen worden dat telefoonrekeningen onverwacht hoog oplopen. En ouders zouden hun kinderen kunnen beschermen tegen SMS-diensten.

De gedragscode en het daaruit volgende filter zijn tot stand gekomen na overleg van de stichting met het ministerie van economische zaken, telecomwaakhond Opta en de Consumentenautoriteit. Maar de Consumentenbond is van mening dat de SMS-Gedragscode niet goed genoeg werkt.

De Consumentenbond was dan ook niet betrokken bij de ontwikkeling van de gedragscode. "We hebben vanaf het begin af aan een andere kijk op de kwestie gehad", stelt Van Arend. "Dat zo'n filter 40.000 mensen trekt, prima, maar of het gaat werken in de praktijk is onzeker. We hebben het vaak genoeg meegemaakt dat dezelfde spelers die een gedragscode opstellen, de regels zelf ook niet naleven. Alleen regelgeving en het beboeten van overtreders zal enig effect hebben."