Consumenten die een nieuwe computer kopen die voorzien is van software van Microsoft, hebben de grootste moeite om hun geld terug te krijgen als zij die software niet willen gebruiken. Officieel is dat wel mogelijk, maar in de praktijk blijken consumenten niet of nauwelijks op de hoogte van die mogelijkheid en (vooral) van de beperkende voorwaarden.

Na de aankoop van een nieuwe computer wordt de gebruiker direct gevraagd of de installatie van Windows moet worden gestart. Het starten van de software betekent echter ook het accepteren van de gebruikerslicentie. Daarmee vervallen direct allerlei rechten en daar zijn gebruikers zelden van op de hoogte.

'Microsoft de hoofdschuldige'

Volgens een verklaring van de Italiaanse consumentenorganisatie zijn de pc-leveranciers in deze zaak ook niet helemaal brandschoon, maar is Microsoft de hoofdschuldige. De consumentenorganisatie doet een oproep aan iedereen die een nieuwe computer heeft gekocht en betaald heeft voor Microsoft-software zonder dat hij of zij daarvan gebruik maakt. Die consumenten moeten zich aansluiten bij de rechtszaak, zo schrijft The Register.

Een Italiaanse rechter heeft in 2007 al in een dergelijke zaak pc-leverancier HP veroordeeld. Die zaak is toen aangespannen door een klant omdat op zijn Compaq-notebook Windows XP en Microsoft Works 8 was voorgeïnstalleerd. De rechter vond dat de klant 90 euro voor XP en 50 euro voor Works terug moest krijgen omdat hij die software niet wilde gebruiken.

Consumentenbond vangt bot

Ook de Nederlandse Consumentenbond heeft al eens aan de bel getrokken over de vele obstakels die klanten ondervinden als zij Windows niet willen gebruiken op een gekochte computer. De bezwaren van de bond hebben nog geleid tot Kamervragen, maar toenmalig staatssecretaris Heemskerk vond dat de koppelverkoop gewoon mocht.

"Het is aan original equipment manufacturers (oem's) en detaillisten om te bepalen of zij computers (pc’s, notebooks, netbooks) aanbieden met of zonder een voorgeïnstalleerd besturingssysteem", zei hij in 2009.

Claimen bij winkel, niet pc-maker

De consument moest zich volgens Heemskerk vooraf zelf goed oriënteren. Bij een eventuele wens voor restitutie moet de pc-koper zich wenden tot de leverancier van het systeem met voorgeïnstalleerd besturingssysteem.

Dat is dan de winkelier en niet per definitie de pc-fabrikant, waarmee immers niet direct een koopovereenkomst is gesloten. De fabrikant kan dan ook doorverwijzen naar het verkooppunt. "Zoals gezegd is er echter geen sprake van een plicht tot restitutie bij het niet accepteren van licentievoorwaarden", aldus Heemskerk toen.