Over de eerste helft van dit jaar berekent onderzoeksbureau IDC een terugval in de totale omzet uit printerbenodigdheden (inkt, toner, etcetera) van 13,1 procent. Vooral in de zakelijke wereld was de daling groot.

Toner komende van oem-leveranciers daalde met 24,9 procent, de inkpatronen van oem-inkjetleveranciers met 19,2 procent. De leveranciers van ‘witte merken’ en de hervullers zagen daarentegen een groei van 5,1 procent. Het marktaandeel van die partijen is inmiddels gegroeid naar 37,3 procent.

Korte termijn-denken

In West-Europa konden sommige leveranciers van originele producten door prijsstijgingen nog redelijk rondkomen. Die prijsstijgingen zijn slechts een defensieve strategie die alleen werkt op de korte termijn, waarschuwt IDC. Op de langere termijn zal de vraag naar witte merken de omzetten van de oem-leveranciers hard raken.

Vooral leveranciers die nog niet hebben ingezet op servicecontracten met klanten krijgen het zwaar. Dit jaar is duidelijk merkbaar dat leveranciers als Xerox en Canon zwaarder inzetten op zulke servicecontracten.

De trend daarbij is dat er regionale vestigingen worden geopend om de banden met de klant aan te halen. Directe verkoop speelt daarin een grote rol en leveranciers vechten in toenemende mate met hun eigen partners om die felbegeerde servicecontracten binnen te halen.

Bron: Channelworld.