Op het moment suprême, tijdens de gigantische brand bij Chemie-Pack woensdagavond in Moerdijk, knalde Crisis.nl uit de lucht.

Overbelast, zo dachten velen, maar niets blijkt minder waar. Door een menselijke fout werd de site doorverwezen naar de verkeerde url, remote.crisis.nl. Dat is geen content url, maar een beheer url waar het cms te bereiken is.

Dubbele flater

Door deze blunder was dus niet alleen de site zelf onbereikbaar, maar ook het cms. Daardoor kon de fout niet worden hersteld en bleef de site ruim anderhalf uur offline.

Deze gang van zaken wordt bevestigd door Martin Maas, security manager bij ASP4All, de hoster van Crisis.nl. ASP4All baalt als een stekker van het incident, maar wijst erop dat er absoluut geen sprake was van overbelasting van de servers. “Was het maar waar dat we belasting kregen, maar we kregen helemaal niemand, omdat de verkeerde url geconfigureerd stond. Ik laat in het midden waar die fout gemaakt is,” aldus Maas.

Redirects

Crisis.nl werkt steeds met redirects, zowel ‘in rust’ als tijdens een ramp. Als er geen crisis is, wordt de site doorgelust naar Nederlandveilig.nl, een voorlichtingssite van Postbus 51. Is er wel een crisis, dan wordt er een subsite opgetuigd met de benodigde informatie over de ramp.

De informatie wordt aangeleverd door de gemeente(n) waar de ramp plaatsvindt. Zo wordt de bezoeker nu bijvoorbeeld automatisch doorverwezen naar crisis01.crisis.nl, waar de gemeente Moerdijk tekst en uitleg geeft over de megabrand.

Robuuste hosting

ASP4All benadrukt de hosting op orde te hebben, ook voor piekbelasting. Het bedrijf houdt twee dedicated serverclusters altijd standby, in twee datacenters met elk een load balancer en verschillende aparte internetlijnen.

Maas: “Achter de loadbalancer zit een scriptserver met meerdere Red Hat Linux servers erachter die de statische content serveren. Die content wordt van een Windows webserver afgehaald, waar het cms op draait. De softwarekant wordt gedaan door een andere partij.”

Geen Zwarte Piet

“Het is jammer dat technisch alles in orde is, maar het aan de contentkant misgaat,” concludeert Maas spijtig. Voor verdere details verwijst hij naar het Nationaal Crisiscentrum, dat valt onder het ministerie van Veiligheid en Justitie.

De andere externe partij TDCLightHouse, die verantwoordelijk is voor de software en het cms, wil niet inhoudelijk reageren en verwijst eveneens naar het department.

Een woordvoerder van het ministerie wil niet op de details ingaan of ‘de Zwarte Piet geven’. “Laat het duidelijk zijn, alle betrokken partijen balen er enorm van. Het is een cumulatie van factoren, menselijk en technisch. Er is iets mis gegaan en vervolgens duurde het lang voordat de site weer online was. Maar het is hersteld en we gaan er vanuit dat dit niet meer voorkomt.”