Twitter heeft geregeld last van storingen en uitval. Verdwenen tweets, weggevallen followers en algehele onbeschikbaarheid zijn bekende problemen voor de populaire microblogdienst. Het Amerikaanse bedrijf wil dat aanpakken door te verhuizen naar een datacenter dat speciaal gemaakt is voor het sociale netwerk.

Fail Whale

Een deel van de storingen, waarbij op Twitter.com de 'Fail Whale' verschijnt, is te wijten aan capaciteitsgebrek, met name bij en door internationaal populaire gebeurtenissen, zoals het WK laatst. De problemen bij Twitter zijn ook technisch van aard, zoals databasefouten. In beide gevallen speelt ook de snelle groei van het sociale netwerk mee. Twitter meldt dat er dit jaar tot op heden gemiddeld 300.000 nieuwe gebruikers per dag bijkomen.

Volgens website-monitor Pingdom had Twitter in juni dit jaar een uptime van 99,17 procent. Dat komt neer op 5 uur en 43 minuten offline zijn. De maand ervoor was dat 99,88 procent. Dat is een uitval van 52 minuten. In de datacenterwereld wordt 'serieuze uptime' gezien vanaf 99,9 procent.

De bouw van een eigen datacenter moet dit grotendeels oplossen. Het nu in aanbouw zijnde rekencentrum, in de omgeving van de Amerikaanse stad Salt Lake City, is slechts de eerste. Technisch manager Jean-Paul Cozzatti van Twitter blogt dat het hebben van meerdere, toegewijde datacenters groeiruimte geeft, wat gebruikers en hun activiteit betreft.

Snel wijzigen

Het volledig in eigen beheer hebben van servers, netwerken en de internetverbindingen daarheen geeft Twitter mogelijkheden om snel wijzigingen aan te brengen in die ict-infrastructuur. Hosting in datacenters van derden sluit snelle en mogelijk ook te specifieke wijzigingen uit. Dat zou namelijk nadelig kunnen zijn voor andere klanten van de datacentereigenaar.

Cozzatti blogt dat het sociale netwerk niet geheel opstapt bij hoster NTT America. Het lijkt er wel op dat de hosting daar slechts dient voor de huidige omvang van Twitter; groei gaat elders draaien. In de loop van de komende twee jaar komen er nieuwe eigen datacenters bij, geeft hij aan.

Geld aan verdienen

Verder heeft Twitter eerder dit jaar al aangegeven om meer aanvullende diensten zelf te gaan vervullen. Zo heeft het bedrijf de makers van de veelgebruikte iPhone-app Tweetie overgenomen en die gratis gemaakt.

Daarnaast heeft het sociale netwerk plannen onthuld om zijn microblogdienst te vercommercialiseren, onder meer met een eigen advertentiesysteem en een 'reclamekanaal' voor aanbiedingen.