Your Verse Anthem

Dit is een van Apple's krachtigste reclamespotjes. De montage werkt perfect met de muziek en dat maakt dit spotje zo effectief. De voiceover is gedaan door Robin Williams en de speech komt uit de film Dead Poets Society.

Stroll

Apple kreeg nogal wat kritiek te verduren toen het de iPhone 7 aankondigde. Vooral het weglaten van de koptelefoonaansluiting viel niet in goede aarde. Ondanks al het geklaag en getier op internet is de iPhone 7 de best verkochte iPhone tot nu toe.

Apple heeft nu een prachtig spotje uitgebracht om diens draadloze oordopjes (airpods) aan de man te brengen.

Lees ook: Telefoonmakers, stop met het navolgen van Apple!

WWDC 2009

De "I'm a pc, I'm a Mac"-reclamespotjes zijn hier nooit op tv geweest, toch kent iedereen ze. Het was Apple's manier om de pc (en dan voornamelijk Windows) voor paal te laten staan door de stoffige zakenman (pc) afgetroefd te laten worden door de hippe jongeman (Mac).

Apple had speciaal voor de WWDC een spotje opgenomen om de bezoekers welkom te heten en de pc lekker jaloers over te laten komen.

Lose yourself

Het iconische silhouet-reclamespotje voor de iPod wordt nog steeds regelmatig aangehaald in gesprekken over Apple's promotiecampagnes. Apple had blijkbaar een hele serie aan spotjes uitgebracht, maar eentje werd al vrij snel niet meer uitgezonden.

De Eminem-versie moest het veld ruimen wegens een rechtszaak van een schoenenfabrikant die Eminem's silhouet al een keer eerder had gebruikt in een campagne met Funkmaster Flex.

Gelukkig zwerft de video nog rond op 't internet en heeft het ons de mogelijkheid deze hier met je te delen.

1984

Ook over dit spotje wordt nog steeds regelmatig gesproken. Apple was destijds een echte underdog en probeerde met het spotje duidelijk te maken dat we niet allemaal als makke lammetjes achter grote bedrijven moeten aanlopen en doen wat zij zeggen. Apple's boodschap was om zelf "anders" te denken en te gaan voor de hardware van de fabrikant. Door de jaren heen is er echter veel veranderd en Apple wordt er door veel mensen van beticht inmiddels exact hetzelfde te doen als de bedrijven in het spotje.

Misunderstood

Dit kerstspotje liet in 2013 zien dat niet iedereen die met z'n neus tegen z'n scherm gedrukt zit egoïstisch bezig is. Het spotje brengt perfect het kerstsentiment naar voren en het product zelf wordt slechts subtiel gepromoot.

Hoewel de jongen in het spotje z'n toestel de hele tijd verticaal vast heeft, wordt de uiteindelijke video toch horizontaal weergegeven op de tv! Het is een kerstwonder!

The Song

Apple weet altijd goed de sfeer neer te zetten in diens kerstspotjes de afgelopen jaren. In "Misunderstood" was dat al goed te zien maar ook in "The Song" komt dit goed naar voren.


Apple heeft overigens ook een Chinese versie uitgebracht van het spotje onder de naam "The Old Record" Ook die wilden wij je niet onthouden.

Security

De "I'm a pc, I'm a Mac"-reclamespotjes hadden ook een Japanse tegenhanger (en ook het Verenigd Koningkrijk heeft z'n eigen versie) Het idee komt op het zelfde neer, maar het is leuk om te zien hoe zulke spotjes er aan de andere kant van de wereld uit zien.

Big and small

De "odd couple" formule wordt maar al te vaak toegepast in films, series en reclamespotjes en ook Apple gebruikt deze zo nu en dan. In dit spotje doet het bedrijf dat om de grote, 17 inch PowerBook en kleine 12 inch versie te promoten.

George Clinton

Een grote constante in Apple's spotjes is toch wel de "coolheids"-factor. Het bedrijf weet daarom altijd weer de coolste artiesten te stikken voor de reclamespotjes. In dit oudere spotje "legt" de koning van de funk, George Clinton "uit" waarom hij z'n P-funk op de Mac maakt. "Power!"

Toasted Bunny

Intel maakte eind jaren '90 reclamespotjes om te laten zien hoe hip hun engineers waren dankzij het toevoegen van MMX aan de pentium-processoren. Engineers die in een clean room aan processoren werken moesten daarvoor een speciaal luchtdicht stofvrij pak aan. Intel noemde deze pakken "bunnysuits" en de mensen in de spotjes "BunnyPeople" In die tijd was Apple nog een grote concurrent van Intel en gebruikte het een andere architectuur. Het was daarom ook niet zo heel gek dat Intel er in Apple's spotjes ook van langs kreeg.

Intel transition

En ja, tijden veranderen. In 2006 liet Apple weten met Intel in zee te gaan en de PowerPC-architectuur met pensioen te sturen. Uiteraard werd deze beslissing (en het bijbehorende spotje) met flink wat kritiek ontvangen door het grote publiek. Niet alleen Intel was negatief verrast door Apple's reclamespotje. Ook fans van The postal service waren niet te spreken over het reclamespotje omdat Apple's spot wel heel erg verdacht veel leek op het spotje van The Postal.

Apple's Intel-reclamespot
Apple's Intel-reclamespot naast die van The Postal

DJ Qbert

Net als George Clinton, maakt DJ Qbert z'n muziek op een Mac. In de onderstaande reclamespot legt hij uit waarom hij kiest voor Apple's product.

Labor Day

Ook de Apple Genius wordt in het zonnetje gezet. Apple maakte in 2012 een hele serie spotjes met de Genius als hoofdrolspeler. Hoewel de gemiddelde Apple-fan niet echt blij was met de spotjes, is het toch leuk om te zien hoe toegewijd je moet zijn als Apple Genius.

Homemaker

Het blijft leuk om oude reclamespotjes uit te lachen omdat ze ouderwetse normen en waarden promoten. Ook Apple's spotjes hebben wat dat betreft een houdbaarheidsdatum. De Man vindt de Apple II vooral geweldig om vervelende huishoudklusjes op te knappen terwijl de vrouw nog even trots laat weten een keukenmachine te hebben.

Hal

Dit reclamespotje werd uitgezonden in 1999 en speelde in op de angst rondom de millennium bug. Apple laat in het spotje weten dat de Mac geen last zou hebben van deze bug. Toen het eenmaal zo ver was bleken de computers van Apple inderdaad geen last te hebben van de millennium bug, net als de pc's.

1234

En toen kon je mp3-speler opeens video's afspelen. Apple zond dit reclamespotje zo vaak uit dat het muziekje ontzettend lang in de hoofden van sommige tv-kijkers bleef hangen.

Crazy Ones

Apple's Think Different-campagne bestond uit meer reclamespotjes dan de "1984"-advertentie. In deze spot benadrukt het bedrijf dat het juist de andersdenkenden zijn die de wereld een stukje verder helpen.