AMD's Radeon Vega Frontier Edition is een grafische kaart speciaal voor wetenschappelijke doeleinden (vooral workstations), maar gamers willen ook maar al te graag zien hoe deze kaart werkt om te kijken wat dit zou kunnen betekenen voor de consumenten-versies.

Het bedrijf heeft dit jaar al flink indruk weten te maken met de Ryzen en Threadripper CPU's , maar ook op GPU-gebied timmert de chipbakker aan de weg. AMD wil met de Radeon Vega Frontier Edition laten zien dat het ook weer een rol van betekenis kan spelen op workstations en gaf ons een hands-on preview van een van de eerste productiekaarten.

Wat is het?

Het korte antwoord op deze vraag is: Een videokaart die is gebaseerd op AMD's nieuwe Vega core met 16 GB advanced HBM2 RAM. Deze luchtgekoelde versie kost ongeveer 1200 dollar en de versie met koelvloeistof 1800 dollar. De kaarten hebben een TDP van 300 en 375 watt.

AMD heeft al meerdere malen duidelijk gemaakt dat deze kaart niet bedoeld is voor gamers, maar meer voor "data scientists, immersion engineers en product designers". Simpel gezegd zou dat betekenen dat deze kaart beter presteert dan Nvidia's Quatro-kaarten.

Wat we hebben getest

AMD heeft twee pc's geleverd met een Ryzen 7 1800X, 32 GB DDR4/2400, SSD's 4K-schermen en zelfs een muis en toetsenbord. Beide computers draaien op Windows 10 Enterprise edition. Het enige verschil is de videokaart. De ene heeft een Nvidia GeForce Titan Xp en de ander de luchtgekoelde Radeon Vega Frontier Edition.

Wij hadden graag de allernieuwste games tegen deze twee kaarten aan willen smijten, maar AMD liet dat niet toe. Het bedrijf liet ons de kaarten testen met een gesimuleerde workflow in een ontwerpbedrijf.

Naast de 4k-schermen was er ook een test waarin het systeem werd uitgerust met een 8K Dell- scherm, een tweede 1080p-scherm en een HTC Vive. AMD opende een theoretisch auto-ontwerp in de Solidworks engineering applicatie. Het pannen, ronddraaien en bewegen van de auto ging snel en soepel, zoals verwacht. Toen het model helemaal was ingeladen, werd het geëxporteerd met AMD's ProRender plug-in naar de Unreal Engine 4 zodat de auto kon worden bekeken met de HTC Vive.

Nick Pandher, director of professional products bij AMD zegt dat het niet gebruikelijk is om zo'n professionele tool te verbinden met een game-engine, maar veel MKB's werken tegenwoordig op deze manier. Propriëtaire visualisation tools worden steeds minder vaak gebruikt ten faveure van of-the-shelf tools als game-engines. Denk daarbij aan de Unreal Engine en standaard VR-gear.

Is het snel?

Het eerste dat mensen altijd vragen als we aan de slag gaan met videokaarten is: "Is ie snel?" Daarom hebben we SPECVIEWperf gedraaid, een tool die visualisatie-prestaties meet op workstations. Deze tool is de gouden standaard in deze branche.

De nieuwe videokaart van AMD was 28 procent sneller dan Nvidia's kaart in Catia en Creo en zelfs 50 procent in SolidWorks. Wij hebben ook Maxon's Cinebench, een populaire OpenGL benchmark, losgelaten op de kaarten en de Frontier Edition was ongeveer 14 procent sneller. Deze uitkomsten komen overeen met onze verwachtingen, maar nu konden we het tenminste met onze eigen ogen zien.

AMD's Radeon Vega Frontier Edition is zeker sneller in de tests dan Nvidia's kaart. Maar eerlijk is eerlijk. De Titan Xp is natuurlijk wel een consumentenkaart terwijl de Frontier Edition een kaart voor de professional is. Nvidia's Titan Xp werkt bijvoorbeeld alleen maar met consumentendrivers terijl de Quadro workstation-producten een hoop krachtiger zijn.

Innovatie?

De Titan Xp mag dan wel een consumentenkaart zijn, als je een Nvidia-kaart wilt die net zo krachtig is als de Radeon Vega Frontier Edition, zal je tenminste 2000 dollar neer moeten leggen voor een Quadro P5000. Een P6000-kaart (wat overeen komt met de professionele versie van de Titan Xp) kost je 6000 dollar.

AMD zegt dat deze hoge prijzen ervoor zorgen dat veel prosumers workstation-klasse systemen komen met lower-end-professionele kaarten om ze vervolgens te vervangen door krachtige consumentenkaarten. AMD zegt dat de Frontier Edition een triomfantelijke terugkeer is van de professionele kaarten in professionele workstations.

De Frontier Edition zal dat voor elkaar krijgen met pro-geoptimaliseerde software-ondersteuning al zullen de drivers voor de Radeon Vega Frontier Edition niet volledig worden gecertificeerd. AMD zegt verder dat het nieuwe GPU-ontwerp en het HBM2-geheugen samen met de drivers ervoor zorgt dat de Radeon weer relevant is voor workstations.

En hoe zit het met games?

AMD heeft ons meerdere malen verteld dat deze kaart echt niet bedoeld is voor games. Het bedrijf verwacht wel dat er bedrijven zijn die de kaart zullen gebruiken voor games (of in elk geval een gaming context) Denk aan Game-ontwikkelaars en VR visualisatie-toepassingen.

Na lang aandringen mocht wij toch eventjes wat games installeren op beide machines. Om te laten zien dat het niet alleen maar een API-voordeel is, mochten we Doom spelen via Vulkan, Prey met DirectX 11 en Sniper Elite 4 met DirectX 12. Alle games stonden ingesteld op de hoogste kwaliteitsinstelling en op de hoogste resolutie. De schermen konden overweg met FreeSync, maar de AMD-GPU had deze instelling niet aan staan.

De verschillen waren te verwaarlozen en AMD drukte ons nogmaals op het hart dat de drivers niet waren geoptimaliseerd voor games. De kaart presteerde beter dan wij verwachtten en is zonder al deze optimalisaties al sneller dan Nvidia's GTX 1080 en erg dichtbij de GTX 1080 Ti-kaart.

Wij doen verder nog geen uitspraken tot wij zelfs uitgebreid aan de slag kunnen gaan met de (consumenten)kaart. Toch zijn wij niet te beroerd een tipje van de sluier te lichten, wij zullen morgen een video plaatsen waarin wij de kaart aan de tand voelen (ja, we zullen ook een paar games spelen).

De Radeon Vega Frontier Edition kaarten zijn vanaf volgende week beschikbaar en de RX Vega eind juli.