De koffiebrander had een kort geding aangespannen tegen Capriole Coffee-Service. Dit bedrijf is een dealer van Douwe Egberts en exploiteert de website Koffieautomaten.nl. Om deze site te promoten adverteert de wederverkoper met advertenties in de zoeknetwerken van Google, Ilse, Lycos en MSN, onder meer met de merknamen uit zijn assortiment.

DE was hier echter niet van gediend omdat het volgens het bedrijf inbreuk maakte op zijn merkrecht en eiste daarom via de rechter dat Capriole hiermee zou stoppen.

De rechter is het hier echter niet mee eens. "Het gebruik van het merk Douwe Egberts door Capriole voor en in de gesponsorde hyperlinks en metatags is niet wezenlijk verschillend van de overige wijzen waarop Capriole informatie verstrekt en reclame maakt van die producten door de eigen onderneming", zo oordeelt de rechter in zijn vonnis (pdf).

Capriole is tevreden over de uitspraak. "Als we niet hadden gewonnen, zou dat betekenen dat je als officieel dealer op internet niet goed kan adverteren met de merken die je verkoopt", zegt Pascal Ultee, commercieel directeur van Capriole.