De gevallen handcomputerfabrikant Psion krijgt meer tegengas voor zijn claim op de naam ‘netbook’. Dell verzoekt het Amerikaanse patentenbureau om dat handelsmerk te schrappen. Het woord is nu te generiek geworden en Psion heeft het te lang niet gebruikt. Dell stelt in het verzoek om schrappen dat er sprake is van dubieuze praktijken; Psion ruikt geld en haalt zijn verstofte handelsmerk van stal.

Dat bedrijf kwam vorige maand met de mededeling dat het die term bezit als geregistreerd handelsmerk. Leveranciers van dergelijke mini-laptops mogen die naam daardoor niet zomaar voeren. Google is al gezwicht en heeft zijn Adsense-zoekwoorden aangepast. Dell wil niet overstag en gaat dus in de tegenaanval.

Onder het stof

Deze claim van Psion heeft al geleid tot acties en kritiek van diverse bloggers, maar nu doet pc-producent Dell ook een duit in het zakje. Eerder heeft processorfabrikant Intel al laten weten de claim van Psion belachelijk te vinden. De oud-pionier op het gebied van kleine, mobiele computers heeft de naam namelijk al jaren niet actief gevoerd.

Dell wil dan ook Psions handelsmerk op 'netbook' laten schrappen. De Psion netBook is in 1999 gelanceerd, nadat de claim op het handelsmerk in 1996 al is ingediend. Uiteindelijk is de Windows CE-computer - na tegenvallend succes - in 2003 geschrapt. Psion zegt dat het de naam nog wel actief heeft gebruikt, “zij het de laatste jaren in mindere mate”. Het verwijst naar het feit dat het nog accessoires en ondersteuning levert voor zijn oude netBooks. Het bedrijf heeft geen plannen geopenbaard voor nieuwe modellen.

Netbook.com

Saillant detail is dat Intel de domeinnaam netbook.com heeft geclaimd. Op dit moment verwijst dat domein direct door naar de hoofdsite van de chipmaker. Daar prijkt op dit moment wel beeld van de energiezuinige Atom-processor, die Intel speciaal heeft ontwikkeld voor netbooks.

Topmensen van het bedrijf verwachten een afzet van tientallen miljoenen van die chips tegen 2011. “Wij willen computers brengen naar de volgende anderhalf miljard mensen”, zei de Amerikaanse marketingmanager van Intel Uday Marty vorig jaar al tegen persbureau Bloomberg.

Intel-chips zijn al aanwezig in zo’n 70 procent van alle pc’s wereldwijd. Een flink deel van de wereldbevolking heeft echter überhaupt geen computer. Netbooks zijn een stuk betaalbaarder dan reguliere laptops of desktops. Daarnaast is er in ontwikkelde landen een flinke markt voor netbooks als ‘extra peeceetje’.

Groeimarkt

Er is dus in potentie veel geld gemoeid met deze relatief nieuwe categorie laptops. De kwakkelende verkoop van pc’s wordt flink gecompenseerd door de groeiende verkoop van netbooks. De vraag is nog wel of dit voldoende compensatie is.

Probleem is hoe dan ook dat de fabrikanten relatief lage marges maken op die kleine mobiele pc’s. Het is dus zaak een zo groot mogelijke afzet te hebben en daarbij zo min mogelijk bijkomende kosten te maken. Computermakers voelen dus niets voor eventuele betaling voor gebruik van een merknaam.