“Wat we bieden was veel te complex geworden”, zegt Craig Routledge, Services Director bij Dell EMEA. “Voor klanten was het niet meer duidelijk welke dienst het beste was. Ook schaften ze vaak niet de meest voordelige dienst aan.”

Het vernieuwde aanbod luistert naar de naam ProSupport en kent een aantal speerpunten. Allereerst kan de klant zelf zijn ‘support plan’ samenstellen en bijvoorbeeld aangeven hoe snel een probleem moet worden opgelost. Daar staat tegenover dat het aantal keuzemogelijkheden wordt beperkt. De geboden diensten vanaf de desktop tot in het datacenter zullen bovendien overal ter wereld hetzelfde zijn.

Volgens Robert Blaas, bij Dell brand manager enterprise products, wordt het aanbod met ProSupport ‘omgedraaid’. “Stond eerst het aangeschafte product centraal, nu gaan we uit van de situatie van de klant.”

Simplify IT

Het vernieuwde aanbod valt onder het huidige motto van Dell: ‘Simplify IT’. Versimpelen kan ook zijn het leveren van servers waarop al een embedded hypervisor of applicaties zijn geïnstalleerd. De benodigde applicaties worden al in de fabriek op de hardware geplaatst en getest.

Het voorgeïnstalleerd leveren van een server kost volgens Blaas maar een paar tientjes extra en levert de beheerder veel tijdwinst op. “Nu is op IT-afdelingen de kostenverhouding vaak 30 procent innovatie en 70 procent onderhoud. Die verhouding moet andersom. Dat kan door bijvoorbeeld virtualisatie, maar ook door te kijken naar de manier waarop een datacenter is ingericht.”

“Een dienst is bij Dell wel altijd sterk gestandaardiseerd”, vervolgt Blaas. “Wij leveren geen niche-applicaties.” Voor de tropische uitwassen zoals Siebel-applicaties schakelt Dell de hulp van een gespecialiseerde partner in. Blaas: “Zie ons als de hoofdaannemer die de onderaannemers in dienst neemt.”

Bron: Techworld