Het fenomeen bestaat al langer maar is nu aanleiding voor het luiden van de noodklok. Het is Ticketmaster zelf die in de Telegraaf (potentiële) klanten aanspreekt. "Als een streepjescode zichtbaar is op sociale media als Facebook of Twitter, kan die makkelijk gekopieerd worden", waarschuwt marketinghoofd Floris Janssen van Ticketmaster. "Ons advies is dan ook: maak geen foto's van je kaarten, of plak de barcode af."

Dan maar aanpassen...

Aangezien dat voor veel mensen toch lastig is verschijnt er binnenkort zelfs aangepaste tickets. Zowel Ticketmaster als ticketbureau Eventim tonen straks een waarschuwing ('Plaats geen foto van dit document op sociale media') op hun kaartjes. Naast social media voorzien ook veel mensen hun aangeboden kaarten op Marktplaats van een risicovolle foto.

Volgens Eventim-manager Herman van Karnebeek is bij de massa het besef er nog niet dat een afgedrukt kaart een waarde heeft. "Het zijn niet zomaar papiertjes. Je gaat ook geen foto van je creditcard op internet zetten", zegt hij in de krant. "We moeten een manier bedenken om het publiek bewuster te maken van de gevaren."