Daniels' centrale boodschap luidde: IT-afdelingen zijn veel te veel bezig met het onderhouden van bestaande structuren om te kijken naar hoe de productiviteit verbeterd kan worden. Dat is dan ook de schuld van de IT-wereld zelf: eerst maken we het met z’n allen te complex en nu zijn we het overzicht en de grip kwijtgeraakt. Daniels: “Wij hebben met zijn allen in de afgelopen jaren een dusdanig complexe IT-omgeving gemaakt, dat we het nu niet meer kunnen behappen. Een stap achteruit zetten om te kijken wat we nu eigenlijk willen bereiken, dat is bijna niet meer mogelijk. Doordat de IT-afdelingen in veel bedrijven vooral bezig zijn met de dienstverlening voor de klanten, blijft het interne IT-beheer er een beetje bij hangen. Denk maar aan het gezegde ‘de kinderen van de schoenmaker hebben gaten in hun zolen’."

Niet alleen lijdt de interne automatisering onder gebrek aan aandacht, er is een groeiend gebrek aan menskracht – bepaald geen nieuwe constatering overigens. “Maar wel een extra reden om die enorme complexiteit van de IT te vereenvoudigen.” Dat kan door de automatisering te automatiseren, stelt Daniels. Dat kan echter alleen door daarvoor de instrumenten te bieden en (oh, wat een toeval) die heeft HP in huis. Daniels: “We passen het zelf ook toe, het vereenvoudiging. HP is van 180 datacentra terug gegaan naar drie duaal uitgevoerde datacentra in de VS. We beperken de complexiteit, zodat onze IT-mensen meer tijd overhouden voor het uitvoeren van zaken waarmee de bedrijfsstrategie ondersteund kunnen worden. Dat het kostenbesparend is, dat is mooi meegenomen.”

Om potentiële klanten van HP alvast lekker te maken: het concern heeft de interne IT-kosten weten te halveren. Dat was overigens wel een eis van HP’s topman Mark Hurd: een hogere opbrengst van de IT-output tegen de helft van de kosten. Daniels: “Klinkt simpel, maar dan moet je daar ook wel de technologische mogelijkheden hebben.”

Bron: Techworld