De nieuwe generatie van HDMI is uitgebracht en de nieuwe specificatie heeft grote voordelen voor onder meer media-gebruikers, power-users en gamers. Versie 2.1 werd dinsdag gepresenteerd (PDF) door het HDMI Forum nadat de nieuwe spec aan het begin van dit jaar werd aangekondigd op elektronicabeurs CES. De standaard ondersteunt hogere resoluties (tot 10K zelfs), nieuwe HDR-mogelijkheden, variabele refreshrates en meer.

De bandbreedte is enorm verhoogd ten opzichte van de vorige versie: 48 Gbps ten opzichte van 18 Gbps die je krijgt met de technologie die vandaag de dag in gebruik is. Met die toename in snelheid per seconde kun je meer data in dezelfde tijd doorvoeren en zijn hogere resoluties mogelijk. In de nieuwe specificatie wordt 8K ondersteund (en zelfs 10K), maar dat is meer ter futureproofing of voor commerciële toepassingen en niet zozeer voor thuisgebruikers.

Gamers zullen de hogere refreshrate door toevoeging van 4K/120 Hz kunnen waarderen. Huidige 4K-schermen zijn beperkt tot 60 Hz en kaarten als de GeForce GTX 1080 Ti en Titan XP kunnen die in moderne games al maximaliseren. Maar in het eerste kwartaal van komend jaar komen 120 Hz-plus schermen uit, de G-Sync HDR-monitoren van Asus en Acer. De volgende generatie grafische kaarten kunnen zulke veeleisende schermen geoptimaliseerd aanspreken.

De featuretabel van het HDMI Forum waarin de verschillende versies naast elkaar zijn gelegd.

HDMI formaliseert nu ook ondersteuning van variabele refreshrates (VVR). Die zijn het geheime ingrediënt van beeldschermen als Nvidia's G-Sync en FreeSync van AMD. Die zorgen dat de refreshrate wordt gesynchroniseerd met de grafische kaart voor een zo soepel mogelijke game-ervaring.

AMD heeft FreeSync al in een aantal monitoren zelf verwerkt via HDMI, maar met HDMI 2.1 is VVR nu in de standaard zelfs ingebakken. Dat is zeer welkom omdat VVR nu grotendeels beperkt is tot DisplayPort-verbindingen en die vind je niet vaak in budgetvriendelijke monitoren. HDMI daarentegen is praktisch universeel.

De vereiste datasnelheid voor elke resolutie/framerate, bron: HDMI.org.

Verder heeft de nieuwe versie Quick Frame Transport, wat de latency verkleint. Dat moet leiden tot het verdwijnen van lag bij gaming en realtime virtual reality zonder haperingen. De nieuwe standaard lijkt dan ook gericht te zijn op consumenten van high-end grafische toepassingen als AR en VR die naar verwachting de komende jaren meer in de mainstream opduiken.

Video krijgt ook een boost, wat voornamelijk te danken is aan Dynamic High Dynamic Range (ja, echt), waarmee HDR-metadata dynamischer wordt doorgegeven, zelfs met variaties per frame, in plaats van het oude concept waarbij HDR werd ingesteld bij het instarten van een video. Daarmee krijg je een fijner afgestelde doorvoer van het heldere kleurenbereik van HDR.

Dolby HDR ondersteunt de doorgave van dynamische metadata en het wordt (langzaam) toegevoegd aan concurrerend formaat HDR10. Quick Media Switching, waar we het net over hadden, is bedoeld om ervoor te zorgen dat we niet meer van die zwarte schermen schermen zien tussen het overschakelen en eARC zorgt ervoor dat HDMI's audiodoorvoer losless audio kan afhandelen.

Je hebt wel een nieuwe kabel nodig die 2.1 ondersteunt, maar ze zijn we achterwaarts compatibel met eerdere implementaties van HDMI. Deze kabels zijn alleen nog niet op de markt en het HDMI Forum stelt dat de Compliance Test Specification daarvoor wordt gepubliceerd zo rond het tweede kwartaal van 2018.

De resoluties naast elkaar gelegd door het HDMI Forum.