Voor de dienst, die twintig cent per minuut kost, wordt gebruikgemaakt van spraakcomputers. Bellers naar 1894 spreken een trefwoord in en worden automatisch doorverbonden met het juiste bedrijf of de juiste persoon. Vanaf vandaag kunnen bedrijven en particulieren zich aanmelden om trefwoorden te registreren.

Daarbij zegt Wixi-directeur Frank van der Heijden het merken- en auteursrecht te respecteren. "Wij controleren wat menselijkerwijs mogelijk is. Als iemand de naam 'Katja Schuurman' registreert en zij daartegen bezwaar maakt, halen wij dat eraf. Ook worden de fatsoensnormen gehanteerd, zodat seksuele of discriminerende zoektermen niet worden toegestaan."

Registratie van een trefwoord is gratis, maar dan krijgt de beller wel een korte reclameboodschap te horen. Bovendien hoort deze dat het een gratis geregistreerd trefwoord betreft. Registratie van een 'trefwoord pro', zonder reclame, kost 9,90 euro. Wixi heeft van tevoren onderzocht of er een markt is voor dergelijke diensten, vertelt Van der Heijden. "We hebben steekproefsgewijs gekeken of er behoefte was aan een eenvoudig nummer van bedrijven of als mensen alleen een naam zouden hoeven in te spreken. Het ligt voor de hand, maar dat werd als erg prettig ervaren."

Wixi is een nieuwe nummerinformatiedienst, die onafhankelijk van telecombedrijven is. Het bedrijf kon ontstaan omdat het Ministerie van Economische Zaken vorig jaar heeft besloten alle 118- en of 0900-8008-informatiediensten te vervangen door een nieuwe reeks, de nummers 1800 t/m 1899. Dit om de concurrentie te bevorderen, vooral ten opzichte van KPN. Wixi 1890 geeft nummerinformatie over alle vaste en mobiele nummers in Nederland die in telefoonbestanden vermeld staan.

Telefoongids

De nummerinformatie die Wixi gebruikt is dus afkomstig uit databases als de Telefoongids. Deze informatie is ook via internet raadpleegbaar, wat een van de redenen is dat 118 al kampte met teruglopende aantallen bellers. Tussen 1999 en 2002 zijn deze aantallen op jaarbasis meer dan gehalveerd: van negentig miljoen naar veertig miljoen bellers.

Toch is internet geen grote bedreiging, meent Van der Heijden. "Uit onderzoek is gebleken dat 80 procent van de 118-bellers indertijd al internet onder handbereik had. Toch pakten zij de telefoon om nummerinformatie op te vragen. Dat is ook nu nog zo en wij hopen die markt uit te breiden door klantvriendelijke oplossingen, zoals het doorverbinden op trefwoord."

Volgens Van der Heijden wordt het aantal van veertig miljoen bellers per jaar ook nu nog jaarlijks gehaald. "Momenteel wordt die markt onder de 18xy-aanbieders verdeeld. De enige concurrent met hetzelfde kwaliteits- en serviceniveau is nummer 1888, maar wij verwachten dat de Wixi-trefwoorden zoveel meerwaarde leveren, dat mensen ook onze nummerinformatie gaan gebruiken."

Voor de trefwoordendienst werkt Wixi samen met softwareleveranciers op het gebied van spraakherkenning en spraaksynthese (de uitspraak), zoals Telismaen Nuance. Volgens hen wordt het inspreken van trefwoorden nog niet in andere landen toegepast, meldt Van der Heijden: "Momenteel kan onze engine meer dan 15 talen aan, dus op den duur ligt uitbreiding naar het buitenland binnen de mogelijkheden. De spraakherkenning werkt erg goed, hoewel omgevingsgeluiden en carkits wat ruis kunnen veroorzaken. Slechts een klein percentage loopt verkeerd."