Illustratie door: Ericsson

Onder het motto 'Ericsson brengt internet naar de straat' heeft het bedrijf een 'totaal nieuw concept' voor mobiele communicatie gelanceerd: BLIP (Bluetooth Local Infotainment Point). Ericsson denkt dat BLIP's zich snel zullen verspreiden nu steeds meer mensen de beschikking krijgen over mobiele apparaten die zijn voorzien van Bluetooth. Een BLIP functioneert als een informatiecentrum ergens op straat waaraan mobieltjes of handhelds via een WAP- of internetinterface draadloos kunnen worden gekoppeld. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld een BLIP gebruiken om een product onder de aandacht van voorbijgangers te krijgen. Zo zouden kortingsbonnen of videobeelden kunnen worden gedownload als iemand in de buurt van een met BLIP toegeruste informatiezuil is. Een andere mogelijkheid waaraan Ericsson denkt is het openbaar vervoer. Reizigers kunnen dan bij elke halteplaats actuele informatie op hun mobieltje krijgen. Bluetooth is de door onder meer Ericsson ontwikkelde techniek waarbij over een beperkte afstand (maximaal tien meter) draadloos kan worden gecommuniceerd. De maximale snelheid waarop het Bluetooth-platform werkt is 720 kbps. Voor ontwikkelaars komt gratis een 'developers kit' voor BLIP beschikbaar. Ook voor de eindgebruiker moet het blippen gratis zijn. Op deze manier hoopt Ericsson het nieuwe platform populair te maken. Ericsson zal zelf BLIP-hardware en -diensten verkopen. De richtprijs voor een BLIP is ruim 500 dollar. Het apparaatje heeft de grootte van een hand en heeft een processor, 2 MB intern geheugen en 2 MB flashgeheugen. Met niet nader genoemde partners moet BLIP nog dit jaar wereldwijd worden geïntroduceerd.