Daarnaast is er nog de beperkte mogelijkheid om Macs in het netwerk te beheren. Dat kan een behoorlijke impact hebben op de productiviteit van de gebruiker. Als ze bijvoorbeeld van een 20 terabyte file sharing system overgaan naar een filesystem dat niet Mac-native is, dan kan dat grote gevolgen hebben. Het zou zomaar kunnen dat ze ineens geen toegang meer hebben tot belangrijke bestanden.

Zulke gevallen worden normaler naarmate er meer Macs in bedrijfsnetwerken terecht komen. Uit een onderzoek dat onlangs is uitgevoerd onder 700 bedrijven, bleek dat maar liefst 68% van de bedrijven in het komende jaar Macs toe gaat laten op het netwerk. Uit dat onderzoek bleek ook dat een op de vier bedrijven al minstens 30 Macs binnen de muren heeft.

Vorig jaar is Gartner begonnen met het evalueren van Macs binnen bedrijven. “Al is het marktaandeel van Mac binnen bedrijven nog heel erg klein, het is wel aan het groeien”, zegt Gartner analyst Mikako Kitagawa. En wat blijkt? “We kunnen Apple niet echt aanbevelen”, zegt Kitagawa. “Apple geeft geen support op bedrijfsniveau, zoals image service en lifecycle support. En het heeft ook geen wereldwijd account management.”

Nachtmerrie nummer 1: Apple interesseert zich niet voor het bedrijfsleven

Apple geeft niet thuis als het aankomt op de ondersteuning van Macs in het bedrijfsleven. En dat is slecht nieuws voor Mac-engineers, die gelijke tred proberen te houden met hun pc-collega’s

Als bijvoorbeeld Dell een nieuwe pc in de markt wil zetten, dan geeft de computerfabrikant die machine een maand voor de release aan zijn enterprise klanten. Die kunnen dan gaan testen en certificeren. Komt de nieuwe pc dan op de markt, dan wordt hij al helemaal ondersteund.

Bij Apple gaat die vlieger niet op, omdat Mac-engineers de nieuwe MacBook Pro pas te zien krijgen als hij uitkomt.

Daarbij moet overigens aangetekend worden dat Apple wel goede support levert in bepaalde delen van de industrie, zoals de media en de grafische sector, zegt Kitagawa, maar het is niet waarschijnlijk dat Apple die ondersteuning uit gaat breiden. Dus is het vaak aan de interne IT-afdeling, meestal een eenzame Mac-man, om alternatieve oplossingen te vinden voor de Mac.

Nachtmerrie 2: Windows-ontwikkelaars leveren slechter werk voor de Mac

Het is heel verleidelijk om third party Windows tools te gebruiken voor de Mac. Goede kans dat er een optionele Mac-optie zit in een bestaande Windows desktop management suite. Een kwestie van het knopje omzetten, en klaar ben je, zou je zeggen. En het is een aansprekend vooruitzicht dat je met die ene tool in één oogopslag het beheer kunt doen voor Windows en Mac. Maar volgens Mac-engineers kan dat grote problemen opleveren. Bovendien zeggen ze dat het soms moeilijk is om goede support te krijgen van Windows-ontwikkelaars voor de specifieke Mac-features.

Nachtmerrie 3: Kleine Mac-leveranciers hebben het moeilijk met ondersteuning van grote bedrijven

Omdat de ondersteuning van Mac in veel Windows management suites te wensen overlaat, gebruiken Mac-professionals vaak management tools die alleen geschikt zijn voor de Mac. En meestal werken die goed. Maar het gaat mis als die kleine jongens ook echt support moeten leveren op enterprise-niveau.

Bij die kleine leveranciers kan het gerust een dag duren voordat ze reageren op een aanvraag voor support. De Mac-man in het bedrijf krijgt bij deze kleine leveranciers ook zelden dezelfde man aan de lijn, zodat hij steeds hetzelfde verhaal moet afdraaien over hoe zijn omgeving is ingericht en wat het huidige probleem is. In een grote IT-omgeving kun je dat gewoon niet hebben.

Het probleem is dat de meeste Mac-leveranciers geen speciale technische account managers hebben voor hun grote klanten. Daar hebben ze gewoon de middelen niet voor, terwijl technische account managers die de omgevingen van hun klanten goed kennen onontbeerlijk zijn voor goede support.

Het zou mooi zijn als er meer leveranciers waren die zelf software maakten om omgevingen met Macs en pc’s goed te beheren. Dan zouden we misschien wakker kunnen worden uit deze boze beheer-droom.

Bron: cio.com Bron: Techworld