De maatregel van Dutchtone heeft tot gevolg dat alle klanten van het telecombedrijf (zowel abonnementhouders als prepaidbellers) geen sms-berichten meer kunnen ontvangen die via (internationale) websites gestuurd worden. SMS-jes die vanaf mobiele telefoons verstuurd worden, worden wel gewoon geaccepteerd.

Mogelijke overbelasting van het netwerk wordt door Dutchtone als de belangrijkste reden voor het besluit genoemd. "In juli van dit jaar ondervonden wij grote hinder van de overbelasting van de netwerken van partners in het buitenland, waardoor mensen niet meer konden bellen. Een van de mogelijke oorzaken van de overbelasting was bulk-SMS die via deze netwerken naar ons verstuurd werd", zegt Hugo van Bergen van Dutchtone. "Om verdere overbelasting van ons eigen netwerk te voorkomen, hebben we besloten dit soort SMS-berichten niet meer te accepteren."

Berichten die via websites als mtnsms.com naar Nederlandse mobiele telefoons verstuurd worden, vinden veelal hun weg naar Nederland via buitenlandse operators. Dat kunnen ook telecombedrijven zijn waar Nederlandse telecommaatschappijen geen overeenkomst mee gesloten hebben.

Inkomstenbron

Het sturen van SMS-berichten heeft de laatste jaren een hoge vlucht genomen. Alleen al in juni van dit jaar werden er wereldwijd zo'n 20 miljard SMS-berichten verstuurd van en naar GSM-telefoons.

Voor de telecombedrijven is het versturen van SMS-berichten door klanten een belangrijke inkomstenbron. De afgelopen jaren zijn de kosten van het sturen van een sms-bericht nauwelijks gedaald, terwijl de kosten voor telefoneren wel lager geworden zijn. "Maar de SMS-berichten die via de websites naar onze klanten gestuurd worden, leveren ons op dit moment geen inkomsten op terwijl het ons wel netwerkcapaciteit kost", zegt Van Bergen.

De buitenlandse telecombedrijven verdienen vaak wel aan het versturen van SMS-jes via websites. Van Bergen voorspelt dat binnen afzienbare tijd de Nederlandse telecombedrijven een vergoeding zullen gaan vragen aan dit soort websites voor de gederfde inkomsten.

Standpunt Concurrentie

Telecombedrijf Ben is niet van plan SMS-berichten van websites te gaan blokkeren voor haar klanten. "Wij proberen juist het SMS-gebruik te stimuleren. Wij zijn als telecombedrijf gebaat bij een toename van het SMS-verkeer. Of dit nu vanaf een website komt of vanaf een mobiele telefoon", zegt Henny van der Heiden, woordvoerder van Ben. "Als een Ben-abonnee een sms-jes vanaf een website ontvangt, kan dat alleen maar weer een reactie terug oproepen."

KPN Mobile ziet net als Ben het belang van SMS-verkeer in. Toch merkt KPN Mobile dat er internationaal gezien een trend aan de gang is waarbij telecommaatschappijen bulk-sms dat van websites gestuurd wordt, steeds vaker tegenhouden. Maar KPN Mobile is niet van plan de ontvangst van dit soort SMS-berichten te blokkeren.

"Het is zo dat er heel wat meer SMS-berichten van buitenlandse partijen naar Nederland gestuurd worden dan andersom. Dat kost ons heel wat netwerkcapaciteit. Maar wij willen eerst afspraken maken met internationale partijen over het sturen van grote hoeveelheden SMS-berichten voordat we tot een eventuele blokkade overgaan. Alleen in het uiterste geval stoppen we de ontvangst van deze berichten", zegt Caroline Ubachs van KPN.

Ook Telfort is niet van plan de maatregel van Dutchtone op te volgen. "Wij blijven dit soort berichten gewoon doorsturen naar onze klanten. We promoten juist het gebruik van SMS en er is genoeg capaciteit voorhanden om de SMS-jes te kunnen ontvangen", zegt Ina van der Meulen van Telfort.

Libertel was niet bereikbaar voor commentaar.