Ben adverteerde enkele weken lang met een commercial waarin een KEMA-onderzoek van april 2002 werd aangehaald. Daaruit zou blijken dat Ben het derde netwerk van Nederland heeft. Dutchtone diende vervolgens een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC) omdat het onderzoek voornamelijk door Ben zelf is uitgevoerd en niet door KEMA. "Ben heeft zelf door Nederland gereden en het bereik van de netwerken getest", volgens Dutchtone-woordvoerder Hugo van Bergen. "Ben heeft daaruit zelf geconcludeerd dat het na KPN en Vodafone het beste netwerk heeft. Dat is geen conclusie van KEMA geweest", zegt Van Bergen. Ben-woordvoerster Liselore Stuut erkent dat Ben zelf met zend- en ontvangstapparatuur heeft rondgereden. "Maar volgens de RCC zijn de conclusies die aan de meetresultaten zijn verbonden, niet misleidend." Dutchtone was zeer verbaasd dat de Reclame Code Commissie deze week Ben in het gelijk stelde. Het bedrijf beraadt zich nog over een eventueel hoger beroep. Beide bedrijven verwijzen naar een groot onderzoek naar de kwaliteit van mobiele netwerken dat na de zomer onder leiding van de Consumentenbond van start gaat. De eerste uitslagen daarvan worden begin volgend jaar verwacht.