Dienstenbeheerder Infra brengt een web-pakket uit waarmee delen van het Service Management geautomatiseerd worden. Dat wil EMC gaan integreren in MozyEnterprise, de 'Storage as a Service'-dienst die EMC in handen heeft gekregen met de overname van Berkeley Data Systems.

Het bedrag dat EMC op tafel legt voor Infra is nog niet bekend. In ieder geval maakt EMC bekend dat eventuele vernaderingen pas vanaf volgend jaar worden doorgevoerd. InfraEnterprise levert een 'dienstenbalie' waarmee processen als incidenten en veranderingen automatisch kunnen worden afgehandeld.

Infra zet daarmee sterk in op het hanteren van de richtlijnen van de IT Information Library (ITIL) in Service Management. "ITIL is eigenlijk een gestandadiseerd handboek dat voorschrijft hoe het beheren van ict-diensten het beste kan worden uitgevoerd", zegt Mark Smalley, consulent bij Getronics Pinkroccade. "Daar zijn meerdere kerken voor, ISO heeft bijvoorbeeld ook standaarden voor dienstenbeheer. Maar ITIL wordt breed gedragen."

Anders is het gevaar volgens Smalley dat hoewel het beheer van afzonderlijke componenten goed te doen is, de communicatie tussen de verschillende delen kan stokken. "Simpel gezegd: er is een probleem, volgens afdeling netwerk ligt het aan de applicatie, de applicatie legt de schuld bij de database, en de database wijst weer naar het netwerk," zegt hij, en dat is een van de pijnpunten dat ITIL probeert te verhelpen. Bron: Techworld