De telecomgiganten hebben er schoon genoeg van dat Google ‘gratis meelift’ op hun netwerken met zijn contentzware diensten zoals de videosite YouTube. Eensgezind en verontwaardigd laten de drie grootste telecomoperators van Europa tegenover de Financial Times weten dat Google over de brug moet komen, mogelijk door een deel van zijn advertentie-inkomsten af te staan aan de telco’s.

Google de uitvreter

César Alierta, baas van Telefonica, windt er tegenover de zakenkrant geen doekjes om: “Die lui [van Google] gebruiken de netwerken, maar ze betalen helemaal niemand.”

Stéphane Richard, ceo van France Telecom, is eenzelfde mening toegedaan: “De ontwikkeling van de digitale maatschappij heeft winnaars en verliezers. En heden ten dage is er één winnaar, dat is Google. En de slachtoffers zijn de contentproviders en in mindere mate de netwerkoperators. Dat kunnen we niet accepteren.”

De drie concerns zoeken volgens de Financial Times dan ook samenwerking met de contentpartijen om samen een vuist te kunnen maken tegen Google. René Obermann, ceo van Deutsche Telekom, constateert: “Er is geen dienst van Google die niet afhankelijk is van netwerkdiensten. We kunnen onze netwerken niet gratis aanbieden.”

Data-explosie

De hartenkreten van de telecombazen zijn ingegeven door de data-explosie van steeds meer bandbreedte-intensieve diensten via zowel vaste verbindingen als op mobiele netwerken. De belasting van de back-end infrastructuur wordt daardoor steeds zwaarder, zonder evenredige prijsstijging voor de eindgebruikers, redeneren de netwerkbedrijven.

Deze boodschap is niet nieuw. Regelmatig klagen grote en kleine internetproviders en telecomoperators dat hun duurbetaalde netwerken dichtslibben met ‘gratis’ multimediale content van profiterende derden. Tot nog toe blijft het bij frustraties ventileren. Dat lijkt ook nu het geval. En dat is logisch, want de argumenten van de telco’s snijden eigenlijk weinig hout.

Dubbel betalen

De abonnees van internetproviders betalen immers al voor breedbandtoegang tot het web, inclusief de sites van Google. En providers betalen op hun beurt de grote telco’s en carriers voor transit van internetverkeer. Waar mogelijk doen deze netwerkpartijen aan het 'ruilen' van verkeer met gesloten beurzen, het zogenaamde peering wat op internetknooppunten (exchanges) zoals de AMS-IX gebeurt.

Dat is het economische systeem waarop internet draait. Als Google ook nog netwerkoperators zou moeten betalen, betekent dat in feite dat deze partijen twee keer geld vangen voor hetzelfde internetverkeer, één keer bij de ontvanger (de abonnee die betaalt voor breedbandtoegang) en één keer bij de aanbieder (zoals Google).

Bovendien helpt Google juist waar mogelijk om de last van de schouders van de telco’s te verlichten, benadrukt het de internetgigant. Het investeert zelf namelijk miljarden in hosting en netwerkinfrastructuur. Daarnaast heeft Google talloze private en publieke peeringovereenkomsten met providers en carriers.

Google Global Cache

Minder bekend is dat Google ook een eigen contentdistributienetwerk (CDN) opereert, vergelijkbaar met dat van Akamai. Met Google Global Cache biedt het internetbedrijf aan om eigen servers in colocatie op het netwerk van isp's of exchanges te plaatsen.

Dit ontziet de backbone aanzienlijk en bespaart de isp’s transitkosten. Een bijkomend voordeel voor Google (en de eindgebruiker) is dat het de Google-diensten veel sneller maakt, omdat de data decentraal en dus dichter bij de abonnee in het netwerk staat.

Onlangs berekende netwerkbeveiliger Arbor Networks dat momenteel al meer dan 60 procent van Google's verkeer meteen naar de netwerken van access providers gaat.