De afgelopen dagen schreef Webwereld over onverkwikkelijke zaken bij RedUnix. Eigenaar Fred Arendse en ex-eigenaar Sam Terburg vervullen daarin een dubieuze rol. Die laatste zette de servers van RedUnix over naar zijn eigen netwerk en stuurde de klanten van RedUnix een aanbod om klant te worden bij zijn nieuwe bedrijf. Terburg zegt bovendien naar de rechter te stappen om zijn gelijk te halen.

De hoster RedUnix ging vrijdag plotseling op zwart. Nadat de onbetaalde rekeningen zich hadden opgestapeld, schakelde het datacentrum waar de servers van RedUnix staan op vrijdag de stroom uit. De sites van duizenden klanten van RedUnix gingen op zwart. Inmiddels zijn de meesten weer online, al dan niet bij een andere provider. Wat ging er aan vooraf?

Escalatie

De samenwerking tussen Arendse en Terburg kwam in de zomer van 2009 tot stand. Het bedrijf RedUnix van Terburg fuseerde toen met Kronos van Arendse. Volgens Terburg fuseerden zij zodat ze een eigen datacentrum konden starten.

De samenwerking werkte niet en Terburg besloot in april dit jaar terug te treden en een eigen bedrijf te starten. Dat ging niet zo gemakkelijk en de zaak escaleerde steeds verder. Terburg: “Uiteindelijk heeft Arendse mij in juni als directeur uitgeschreven bij de KvK, zonder mijn medeweten. Op basis daarvan heb ik alle banden met Kronos verbroken en ben ik een eigen hostingbedrijf begonnen”.

Toeval

Zijn nieuwe hostingbedrijf, ProDutch, was afgelopen vrijdag gereed om nieuwe klanten te ontvangen. Tegelijk met het offline gaan van de servers van RedUnix dus. Volgens Terburg is dit puur toeval. “Het was voor mij ook heel verrassend. Ik wist dat er mee gedreigd was maar dat het ook op die dag ging gebeuren had ik niet verwacht. Ik dacht: dit loopt wel los”.

Buren

Toen RedUnix offline ging besloot Terburg om de servers van zijn oude bedrijf die nog in het Grafix datacentrum in Capelle aan den IJssel stonden weer van internet te voorzien. “Ik was met mijn bedrijf Panther IT nog eigenaar van die IP-adressen en besloot de servers van RedUnix maar aan te sluiten op mijn router en de IP-adressen te routeren zodat de klanten van RedUnix in Capelle weer online waren”. Terburg kon dit doen omdat de racks van zijn nieuwe bedrijfje naast die van RedUnix staan in het datacentrum.

Hulp

Volgens Terburg was dit geen slinkse manier om klanten van RedUnix weg te kapen. “Ik heb dat alleen gedaan om de klanten in Capelle uit de brand te helpen”, zegt hij erover. Naar eigen zeggen wilde hij ook Arendse helpen door een samenwerking aan te gaan zodat de servers via zijn nieuwe netwerk weer online konden. Terburg: “Ik kreeg een dag later reactie van hem. Arendse kon het zelf wel oplossen, vertelde hij. Hij wilde dus ook niet samenwerken."

Verbonden

Terburg legt uit waarom hij de klanten van RedUnix al eerder een aanbod deed: “Ik voel me nog steeds verbonden met de klanten. Daarom heb ik besloten een alternatief aan te bieden. Ik denk dat iedere provider een aanbod doet om deze klanten te binden maar ik heb het voordeel dat ik de klanten en de historie van RedUnix ken. Sowieso zit het klantenbestand gewoon in mijn hoofd.” Volgens Terburg hebben de klanten die vanwege de downtime bij RedUnix werden overgezet enkele dagen gehad om te beslissen of ze bij hem wilden blijven of niet.

Rechter

Volgens Fred Arendse is het allemaal anders. In een e-mail aan klanten medio augustus beschuldigde hij Terburg van onder andere fraude.

Terburg zou klanten uit naam van RedUnix rekeningen hebben gestuurd. Onder deze rekeningen stond het rekeningnummer van Terburg waardoor hij onterecht geld ontving. Terburg ontkent dit. “Er gebeurden allerlei dingen”, is het summiere antwoord. “Wat waar is en wat niet waar is, daar mag de rechter over beslissen. Ik vind niet dat ik frauduleus ben bezig geweest”.

Ondanks meerdere pogingen, was Fred Arendse niet bereikbaar voor een reactie.