Sinds afgelopen maandag kampen klanten van de Eindhovense hoster WebReus met problemen. Hun sites waren dagenlang onbereikbaar en hetzelfde gold voor veel e-mail accounts. Op een gegeven moment werden er zelfs verkeerde sites aan domeinen gekoppeld. Behalve wat status-updates in het klantlogin-gedeelte van de site zweeg de hoster in alle toonaarden, tot grote ergernis van klanten voor wie de onaangekondigde verhuizing als een totale verrassing kwam. SIDN riep de hoster op het matje.

Serververhuizing verliep voorspoedig

Donderdagavond ontvingen getroffen klanten een e-mail van WebReus waarin excuses worden gemaakt voor de storingen. "Allereerst onze welgemeende excuses voor de storing(en) waardoor uw domein bij WebReus getroffen is of is geweest", mailt de hoster.

Volgens WebReus verliep de operatie in het begin voorspoedig: "In verband met een migratie van alle servers naar een nieuwe locatie met daarbij, helaas, ook nieuwe ip-adressen, is afgelopen maandag met goede moed de start gemaakt met deze werkzaamheden. De fysieke verhuizing van de servers verliep zoals verwacht."

Onverwachte problemen

Daarna begon de hoster met het wijzigen van ip-adressen van de servers en dns-servers. "Deze handelingen worden voor de domeinen welke bij WebReus geregistreerd zijn of welke gebruik maken van onze nameservers automatisch hernummerd", luidt de uitleg. "Wat niet verwacht was, was dat de programmatuur hiervoor meerdere dagen nodig zou hebben om dit te verwerken. Dit heeft als gevolg gehad dat de diensten voor u niet of lastig bereikbaar zijn geweest. Bij voorgaande testen liep dit proces veel sneller."

Verder wijst WebReus erop dat er nadat er begonnen was met de verhuizing geen weg meer terug is. De hoster denkt dat de storingen nog veel langer hadden aangehouden als er was besloten de hele operatie stop te zetten. "Op dit hele traject zijn onverwachte zaken opgedoken welke natuurlijk geëvalueerd zullen worden."

Beter communiceren

WebReus belooft voor toekomstige werkzaamheden een pagina te openen op de site met up-to-date informatie over de voortgang van de werkzaamheden. "Tevens sturen wij vooraf een email met de aankondiging. Dit is in dit geval niet gedaan, omdat de verwachting was dat de werkzaamheden enkele uren zouden duren."

Het kan zijn dat er nog steeds klanten zijn die last hebben van haperende of niet werkende websites, merkt de hoster op. In de mail wordt uitgelegd welke actie daar verandering in kan brengen.