Dat schrijft staatssecretaris Heemskerk in een brief (pdf) aan de Kamer. De belangrijke 2,6 GHz veiling, die eerst voor eind dit jaar op de rol stond, wordt verschoven naar het tweede kwartaal van 2009, om marktpartijen meer voorbereidingstijd te geven.

Wimax óf LTE

Zo komt er begin volgend jaar een voorlichtingssessie en daarna een 'testveiling' om te zien of alles correct verloopt. De veiling zelf wordt gedaan via internet. Voor Nederland is dat 'een primeur', zo meldt het departement.

Wat blijft is dat de veiling 'technologieneutraal' is, zoals ook wordt voorgeschreven vanuit Brussel. Zo kunnen de frequenties worden gebruikt voor een Wimax-netwerk, maar ook voor LTE (Long Term Evolution), een supersnelle variant van UMTS.

Voorwaarden aangescherpt

Maar verder zijn de veilingvoorwaarden op cruciale punten aangepast, na consultatie van OPTA, NMa en diverse marktpartijen. Vooral nieuwkomers op de mobiele markt laakten de oorspronkelijke condities. De te veilen blokken waren te groot en de uitrolverplichting 'belachelijk', waardoor de grote telecomjongens de frequenties uit defensief oogpunt zouden kunnen 'kapen' en vervolgens niet gebruiken, puur en alleen om nieuwe concurrenten buiten de deur te houden.

Economische Zaken is aan deze kritiek tegemoet gekomen. Zo zijn de blokken verkleind van 80 MHz naar 40 MHz, zodat de frequentieruimte verdeeld kan worden over ten minste vijf verschillende biedende partijen.

Minstens 20 vierkante km dekking

Daarnaast zijn de uitrolverplichtingen aangescherpt. Binnen twee jaar na de veiling dienen de partijen een 'openbare elektronische communicatiedienst' aan te bieden aan de consument, met een dekkingseis van een gebied van minstens 20 vierkante kilometer. Eerder was het minimum een mobiele dienst 'aan ten minste één consument.'

De nieuwe veilingvoorwaarden moeten defensief gedrag van gevestigde mobiele firma's als KPN, Vodafone en T-Mobile in de kiem smoren, want dat 'hindert innovatie en uiteindelijk is de consument hiervan de dupe in de vorm van een hogere prijs of slechtere kwaliteit', schrijft Heemskerk. "Want", zo verzekert de staatssecretaris de Kamer, "de centrale doelstelling bij de uitgifte is immers het bevorderen van keuzevrijheid voor de consument en het vergroten van de marktdynamiek door kansen voor nieuwkomers."