Het platform geeft telecombedrijven technische uitleg waarmee zij mankementen kunnen oplossen die voorkomen bij het gebruik van Facebook op de mobiele telefoon. Zo ondervinden klanten van Facebook Mobile onder meer soms problemen bij het inloggen, meldt Infoworld.

Misbruik

Facebook biedt online speciale instructies aan voor telecomaanbieders. Daar vinden zij bijvoorbeeld hoe zij hun abonnees MMS met foto of video naar hun Facebook-profiel kunnen laten zenden. Ook bevat het platform uitleg om misbruik zoals spam tegen te gaan. Als iemand voor het eerst een MMS met foto naar zijn profiel stuurt, krijgt deze persoon bijvoorbeeld een bevestigingsboodschap met een code of link.

Klantenbestand uitbreiden

Vodafone biedt de diensten als eerste aan in Engeland en Duitsland, weet Jed Stremel, baas van Facebooks mobiele afdeling. Binnenkort zijn Griekenland, Italië, Spanje, Ierland en Portugal aan de beurt. Met dit platform hoopt Facebook het klantenbestand uit te breiden. Tot dusver zijn er 64 miljoen pc-gebruikers van de profielensite en zes miljoen van Facebook Mobile. Gebruikers van die mobiele variant zullen vanaf nu volledige ondersteuning krijgen, bezweert Stremel.

Financiële details

Op dit moment heeft de mobiele Facebook-site nog geen advertenties. Stremel wilde geen nadere financiële details over de overeenkomst met Vodafone geven, maar liet weten dat telecomaanbieders kunnen verdienen aan datadiensten zodra hun abonnees de Facebook-site bezoeken.