Facebook is van plan de meeste van de profielfoto’s van zijn gebruikers op te nemen in een database die doorzocht kan worden door middel van gezichtsherkenning. Dit controversiële voorstel is terug te lezen in de voorgestelde nieuwe gebruiksvoorwaarden die Facebook donderdag publiceerde. Facebook hoopt met deze maatregel adverteerders beter te bedienen en gebruikers makkelijker naar vrienden te laten zoeken.

Opt-out blijft gehandhaafd

De gezichtsherkenningstechnologie identificeert nieuw geüploade foto’s aan de hand van eerdere afbeeldingen waarin de gebruiker door zichzelf of door vrienden getagd is. Eventueel kunnen gebruikers weigeren getagd te worden door dit in de privacyinstellingen van het sociale netwerk in te geven. Deze optie zal ook na de komst van gezichtsherkenning voor profielfoto’s beschikbaar blijven, belooft Chief Privacy Officer Erin Egan van Facebook.

In de voorgestelde nieuwe beleidsregels stelt Facebook daarnaast op een meer duidelijke wijze dat alle op het sociaal netwerk gepubliceerde informatie gebruikt mag worden door adverteerders. Verder heeft Facebook de voorwaarden aangepast omtrent persoonlijke gegevens die in handen zijn van adverteerders en ontwikkelaars. Gebruikers moeten voortaan rechtsreeks contact opnemen met de developer als zij persoonlijke gegevens bij een Facebook-app hebben opgeslagen.

Bakken kritiek

Formeel gaat het in de nieuwe voorwaarden slechts om een voorstel, maar verwacht wordt dat er komende dagen geen veranderingen worden doorgevoerd in de conceptteksten. Gebruikers van het sociale netwerk kunnen Facebook onder het blogartikel van kritiek voorzien, wat dan ook volop gebeurt.