"We hebben geprobeerd om met KPN tot een vergelijk te komen, echter KPN heeft hier geen enkele behoefte aan", concludeert Harry Dijkstra, directeur van Fiberworld. "KPN heeft maar een doel, en dat is zich de klanten toe eigenen. We hebben aangeboden om een garantstelling te bieden voor de gepretendeerde openstaande vordering die KPN meent te hebben, ook hier wenst KPN niet op in te gaan."

In de brief kondigt Fiberworld drie stappen aan. Het bedrijf zegt contact te hebben met de OPTA om er voor te zorgen dat de door KPN gestelde termijn wordt opgeschort. Vooralsnog is KPN van plan het KPN-deel van Fiberworld op 27 juni af te sluiten. "Dit is een contractuele bepaling", zegt Cynthia Heijne van de OPTA. "De OPTA kan er in zo'n geval niets over zeggen."

De isp wil verder dat het kort geding naar Groningen wordt verplaatst. "Wanneer het in Den Haag moet gebeuren, zal dit pas in de loop van volgende week zijn", aldus het schrijven.

De derde stap is het verhuizen van de KPN-adsl-klanten van Fiberworld. "We hebben een andere partij met een KPN adsl-wholesale-contract bereid gevonden om de klanten daar onder te brengen. De klanten blijven klant van Fiberworld, met al de huidige instellingen, zoals het ip-adres, e-mailadres, website, et cetera, en ze blijven feitelijk op het KPN-netwerk alleen via een wholesale-constructie."

Overhevelen

KPN stelt dat de rekening van Fiberworld is opgelopen tot meer dan acht ton en dat de provider deze weigert te betalen. "Dan moet de rekening wel correct zijn en moet er ook datgene gefactureerd worden dat is overeengekomen", zegt Dijkstra tegenover Webwereld. "Als dat niet het geval is, heb je een dispuut over de hoogte en/of correctheid van de rekeningen." De directeur vermoedt dat er meer aan de hand is dan een financieel geschil. "KPN heeft maar één belang en dat is het overhevelen van de klanten naar een van haar eigen isp's."

"Dat is absoluut niet waar", stelt Caroline Ubachs van KPN. "Wij hebben ze meerdere aanbiedingen gedaan. Contractueel staat er een bedrag open van meer dan acht ton omdat zij sinds mei 2005 niet meer betalen. Het KPN-deel innen ze nu wel bij hun klanten. Het wordt nu neergezet alsof wij de oorzaak van de problemen zijn. Wij bieden klanten een alternatief aan met Het Net, zodat de gebruikers in ieder geval een verbinding hebben. In dat geval zitten ze echter nergens aan vast. Daarnaast verplichten we niemand om over te stappen."

Ongelofelijk

"Een wholesale-zaak wordt nu naar de retailkant getrokken", stelt Ubachs tegenover Webwereld. "Hierdoor worden resellers en eindgebruikers gedupeerd. Ik vind het onbegrijpelijk dat Fiberworld zijn klanten niet eerder heeft geïnformeerd over de mogelijke problemen. Nu krijgen zij ineens op het laatste moment te horen dat ze afgesloten kunnen worden, terwijl de adsl-lijnen ook gebruikt worden door onder andere het mkb."

De telecomaanbieder heeft eerder deze week 7500 brieven verstuurd aan adsl-klanten van Fiberworld die gebruikmaken van het KPN-netwerk. In deze brief staat dat 'de toeleverancier van uw internetaanbieder zijn rekeningen niet betaalt'.