Alex werkt als consultant bij 2e2 en is gedetacheerd als server specialist bij Ziggo.

Favoriete tool

Alex vindt de Microsoft monitoring tool SCOM (System Center Operations Manager) erg lekker werken. Het geeft onder meer de status van machines weer. Alex doet zelf geen dagelijks beheer in principe, maar hij programmeert wel dingen in het SCOM voor de mensen die wel het dagelijks beheer doen. Het programma is flexibel. Je kunt er ook in scripten bijvoorbeeld.

Omgeving

Bij de vraag in wat voor omgeving hij werkt, moet hij even nadenken. “Ik werk met zoveel verschillende dingen, maar eigenlijk wel bijna altijd in een Windows omgeving met veel Cisco spul voor netwerk en de telefonie kant. Het is in elk geval redelijk breed, op het feit na dat het veel Microsoft is wat de klok slaat dan.”

Dagelijkse werkzaamheden

Alex is niet zozeer met dagelijks beheer bezig. Hij werkt voornamelijk op projectbasis en is betrokken bij projecten van allerlei pluimage. “Mijn taak is natuurlijk vooral de uitvoering, maar ook communicatie in die zin dat ik alles in goede banen leidt en de projectleiders bij de hand neem om ze te laten zien hoe de organisatie in elkaar steekt. Dat doe ik nu 2.5 jaar lang bij Ziggo, eigenlijk alleen maar projectbeheer.”

Wanneer ik klaar ben met zo’n project, weet ik daar natuurlijk vrijwel elk detail van. Ik geef dan het dagelijks beheer over aan collega’s. In principe geef ik het beheer dan dus meteen uit handen, maar natuurlijk ben ik altijd nog bereikbaar voor als dat dagelijkse beheer vragen heeft over de projecten die ik onder mijn hoede heb gehad.

Kip zonder kop

Veel technische kennis en communicatie zijn de twee kernpunten bij Alex. “Ik doe uitvoerende taken voor technische projecten, maar ik maak ook de vertaalslag naar het management. Soms kan het management als een kip zonder kop rondlopen vanwege de enorme druk die op zo’n project staat. Het is dan een kwestie van begeleiden. Eerst natuurlijk goed helder krijgen wat men wil en dan die vertaalslag maken naar de techniek. En normaal gesproken zelf ook meteen uitvoeren, of soms in samenwerking met andere partijen.”

Geen einzelgänger

Hoewel hij eigenlijk de enige is met deze functie binnen Ziggo, werkt Alex zeker niet als kluizenaar. “Ik ben zeker geen einzelgänger. De meeste van mijn collega’s op ICT-gebied doen weliswaar dagelijks beheer, maar ik gooi dat beheer natuurlijk op een gegeven moment ook over de schutting. Ik zou het zeker niet kunnen zonder mijn collega’s en daar ben ik blij om. Deze tijden gaan te snel om alles in je eentje te kunnen bolwerken, al zou je willen. Hoewel ik me dus vooral bezig houdt met inrichten als het ware, is het beheer in essentie nog altijd een onderdeel van mijn baan, maar ik doe het zelf in principe niet meer.

Lopende Orca’s

In de categorie lopende zaken is Alex nu bezig met het Orca project. De bedrijven @home, Casema en Multikabel zijn allemaal samengevoegd in Ziggo. Alle kabels van die bedrijven en de systemen die daarachter zitten moeten samengevoegd worden tot één systeem en één domain worden. De oude omgeving is al bijna weg, maar er zijn er nog een aantal over. Dat gaat altijd langzaam, het lozen van oude systemen.

Blunders

Met blunders gaat het meestal niet om wat er misgaat, iedereen maakt immers fouten, maar om hoe je ermee omgaat. Alex heeft hier een uitgesproken mening over. “Je moet gewoon meteen eerlijk zijn. Het is vervelend als er iets gruwelijk misgaat, maar het gebeurt iedereen wel eens. Wanneer je er gewoon meteen eerlijk over bent en ofwel een oplossing biedt ofwel uitlegt hoe je het vervolgens gaat aanpakken om tot een oplossing te komen, zal ieder normaal denkend mens het begrijpen, ook managers dus.

Zo is het een keer mede mijn fout geweest dat we een database backup draaiden onder productietijd. Vervolgens werd iedereen uit dat systeem gegooid vanwege de overbelasting. Dat was erg zuur, want het duurt anderhalf uur voordat men weer aan de slag kan met dat systeem. Natuurlijk moet je door het stof gaan als gebruikers er last van hebben. Je betuigt spijt en zorgt dat het niet meer voorkomt.”

Vreemde beet in de eend

Alex heeft eigenlijk dus ook geen gebruikers waar hij direct mee communiceert en dat is iets wat een systeembeheerder pur sang natuurlijk meestal wel heeft. Bezig zijn met het beheer via het opzetten en inrichten van systemen is wel apart. Alex heeft deze positie zich onder andere verworven door aan te tonen dat zijn kennis erg groot is. Dat is iets wat ook blijkt als je tot de 10 finalisten behoort natuurlijk. Zoals hij zichzelf tijdens het interview al zo mooi versprak is hij “een vreemde beet”. Hij heeft een unieke functie.

Bescheiden

Op de vraag waarom hij zou moeten winnen blijkt maar weer de bescheidenheid van Alex. “Ik vind niet dat ik moet winnen. Er zijn genoeg anderen die ook goed zijn. Ik ga wel voor een 10, maar ik hoeft niet de nummer 1 te zijn. Ik ben gewoon technisch en weet het te communiceren. Dat is een lekkere combinatie. De doelen zijn hoog, ik wil de beste zijn, maar ik hou niet van het uit de hoogte doen. Ik weet een hoop, maar heb net zo hard mijn collega’s nodig als zij mij nodig hebben, dus ik blijf lekker bescheiden. Oja en verder spring ik graag uit vliegtuigen...”

Alle interviews met de 10 finalisten op een rijtje:

Alex van Heel

Reza Koop Christian van Driel Marcel Braak Ferry Wenning Martijn Verkuijlen Ferry Zuijdendorp Jurrien Dokter Maarten Bruntink Richard Croes Bron: Techworld