“Wij verzorgen de gesubsidieerde arbeid in en rond Tilbrug. Mensen die op de reguliere arbeidsmarkt niet terecht kunnen worden via ons geplaatst.”

Gebruikers

“Wat betreft netwerk moet je denken aan 400 à 500 gebruikers. Veel van die mensen zitten intern en daarnaast hebben we een aantal telewerkplekken. Onze afdeling E&A bestaat uit 10 mensen. Er is een hoofd, een adviseur en twee programmeurs. De helpdesk bestaat uit vier personen en dan doen twee mensen het netwerk, dat zijn ik en mijn collega. Mijn collega doet de infrastructuur en ik ben meer belast met het serverpark, dus het onderhoud, het inrichten, autorisaties, testomgevingen opzetten en ik ondersteun de helpdesk als achtervang. Verder zit er een deel werkplekbeheer bij. Ik ontwikkel en maak de images die gebruikt worden op de werkplekken, met Windows en Office. De helpdesk verzorgt het uiteindelijke inrichten van de werkplekken, maar die gaan geen 300 tot 400 werkplekken langs. Dat wil je dan centraal distribueren en dan ben ik de aangewezen persoon om uit te zoeken wat kan en wat wijsheid is.

We hebben Windows XP op de desktop met Office 2003 en een paar specifieke applicaties, zoals een klant informatiesysteem en ERP-pakket. Verder zijn er nog brancheapplicaties. De afdeling schoonmaak heeft een speciaal pakket. Daar zit ook altijd wel beheer bij. Soms moet het pakket een update krijgen en andere keren werkt het niet goed.”

Veiligheid

“Leidend voor ons is de continuïteit en daar zit beveiliging aan gekoppeld. We willen toch proberen om de gebruiker zoveel mogelijk mogelijkheden te geven. Mensen willen steeds meer. Ze hebben thuis steeds meer mogelijkheden en dan vragen ze of dat ook op het werk kan. Soms kan het dan niet omdat je weer conflicten krijgt met de beveiliging. Het is altijd belangrijk om dat dan terug te communiceren naar de gebruiker. Mijn ervaring is dat het dan geaccepteerd wordt.

Vaak heeft het ook iets met policies te maken. Dat is iets wat bij ons nog in de kinderschoenen staat. Een tijd terug hadden we nog allemaal kleine brancheapplicaties en dan is het heel moeilijk om voor dat hele scala een plicy te ontwikkelen. Nu hebben we ervoor gekozen om al die pakketten er uit te doen en te kiezen voor één ERP-pakket. Dan heb je minder knelpunten waar je rekening mee moet houden als je een policy gaat maken.”

Serveromgeving

“We hebben een redelijk serverpark met zo’n 15 tot 20 servers. De meeste van die servers draaien 2003. We hebben nog een paar andere servers, die op de nominatie staan om gemigreerd te worden. Die draaien 2000. En we zijn begonnen met een paar 2008 servers. Een daarvan hebben we als test draaien, om er wat ervaring mee op te doen. En onlangs hebben we onze twee telewerkservers geüpgraded. Die draaien nu op 2008 en dat is ook iets wat ik mee heb ingericht.”

Dagelijks werk

“Aan de ene kant krijg ik regelmatig vragen van de helpdesk. Er is altijd wel iets dat afwijkt van de standaard. Daar duik je dan weer in. Daarnaast krijg ik dagelijks verzoeken voor autorisaties. Verder moet ik monitoren, kijken of updates goed gaan en of de telewerkserver draait zoals verwacht mag worden. Maar ik ben nu ook bezig met een afdeling die een webapplicatie heeft aangekocht voor het testen van kandidaten. Die vroegen hoe ze daarin mensen gebruikersrechten kunnen geven.

Verder documenteer ik zaken, zoals de instellingen op de server. Daar ben ik toevallig goed in, zodat mijn collega’s ook weten hoe het gaat en waar ze op moeten letten. Dat hoort ook bij de terugkoppeling naar de helpdesk.”

Favoriete tool

“Er zijn er zo veel. Voor mijn beheer gebruik ik heel vaak Hyena, voor het opzoeken van informatie en het maken van rapportjes voor gebruikersrechten en dat soort dingen. Een andere onmisbare tool is Ghost, voor het uitrollen van pc’s.”

Paniek

“Toevallig is er deze week iets gebeurd met het automatisch updaten. We hebben dat nog niet zo lang aanstaan, omdat we nog veel oude pc’s hadden staan en het updaten erg lang duurde. Nu is er een vervangingstraject afgerond en hebben we de policy voor het updaten anders ingesteld. Dat hebben we natuurlijk uitvoerig getest, maar er waren toch een paar mensen die problemen kregen. Pc’s startten even niet op of het script werd niet uitgevoerd. Dan moet je toch snel ingrijpen.

We hebben ook wel eens iets met een server gehad. Dat was bij een migratie en toen konden een aantal gebruikers niet inloggen. Dat leg je dan eerst neer bij de leverancier. Van hen moesten we toen een aantal registry entries veranderen en spontaan werkte het weer.”

Blunder

“Echt grote blunders, daar leer je wel van. We hebben een keer gehad dat we vanuit een testsituatie iets hadden opgezet en dat ging naadloos over in een productiesituatie. Toen bleek dat er op een deel van het netwerk geen wachtwoordpolicy zat. En dat is niet wenselijk. Je wilt eigenlijk dat gebruikers om de dertig dagen een nieuw wachtwoord nemen. We hebben toen midden op de dag de wachtwoordpolicy op dertig dagen gezet. Alleen, omdat er veel gebruikers al veel langer dan dertig dagen werkten zonder hun wachtwoord te wijzigen, werden die meteen afgesloten.

En het is me eens overkomen dat ik de verkeerde stekker eruit heb getrokken. Er liep een server vast en toen wilde ik die even van de stroom halen. In de gauwigheid trok ik de verkeerde stekker er ook uit en dan gaat een andere server ook plat. Dat zijn wel heel vervelende dingen.”

Trots

“Als team zijn we er trots op dat we nog nooit een grote virusuitbraak hebben gehad. Je hoort toch heel veel van grote instanties, zoals gemeenten en zelfs de FBI was onlangs weer in het nieuws, dat daar virusuitbraken zijn, of trojans. Dat hebben wij nog nooit gehad. Dat heeft er toch ook mee te maken dat wij heel veel aandacht hebben voor beveiliging. We trekken daar best wat geld voor uit en we doen veel moeite om dat up to date te houden. Verder ben ik erg trots op de standaard werkplek die we de afgelopen jaren ontwikkeld hebben”

Waarom winnen?

“Als ik een punt mag noemen voor mezelf, dan is dat dat er een hele kloof zit tussen een gewone gebruiker en een afdeling automatisering. Wat ik zelf altijd probeer is om verantwoording af te leggen. Ik probeer altijd uit te leggen waarom iets niet kan. Niet dat ze het dan accepteren, maar dan weten ze in ieder geval wat de reden is. Ik probeer die kloof een beetje te dichten door aan te geven dat wij als automatiseerders en zij als gebruikers een beetje hetzelfde doel nastreven, hoewel dat misschien niet zo lijkt.”

De andere finalisten zijn:

Jan-Willem Chen Beert Bierma Daan Lieshout Thierry Vos John Eijgensteijn Gerard van de Lagemaat Eddy Vercauteren Jeroen Huurman Ron Beugeling Bron: Techworld