Krap een week na de introductie van de nieuwe browser is het marktaandeel van de browser gestegen naar 19,17 procent, zo blijkt uit cijfers van Net Applications. In mei lag het marktaandeel nog op 18,41 procent. De onderzoeker verwacht dat het marktaandeel in juli op 20 procent komt te liggen.

De winst van Mozilla gaat vooral ten koste van Microsofts Internet Explorer en Apple’s Safari. Het marktaandeel van IE daalde ten opzichte van mei met 0,8 procent naar 72,95 procent. Apple zag zijn browsermartkaandeel met 0,1 procent teruglopen naar 6,15 procent. Opera Software, dat recent versie 9.5 van zijn vlaggenschip onthulde, zag zijn marktaandeel marginaal toenemen van 0,71 procent in mei naar 0,75 procent nu.

Wel waarschuwt de onderzoeker dat de cijfers mogelijk niet geheel accuraat zijn en dat de winst van Firefox waarschijnlijk nog kleiner uitvalt. Net Applications baseert zijn cijfers op 40.000 sites die het monitort voor klanten. Iemand die eerst een site heeft bezocht met Firefox 2 en later op de dag met Firefox 3, is door Net Applications dubbel geteld.

Recordpoging

Mozilla bracht Firefox 3 op 17 juni in stelling en deed er vervolgens alles aan om een downloadrecord te vestigen. 24 uur na de introductie was de browser al ruim 8 miljoen keer gedownload. Dinsdagochtend stond de teller al op ruim 18,7 miljoen downloads. Volgens Net Application zijn bestaande Firefox-gebruikers verantwoordelijk voor de bulk van de downloads, waardoor de winst van Mozilla uitgedrukt in marktaandeel relatief klein blijft.

Bron: Techworld