Zo slecht als het gaat met het marktaandeel van Apache, zo goed gaat het met zijn tegenhanger aan client-zijde. Volgens OneStat heeft Firefox het eerste half jaar weer ruim een procentpunt gewonnen. Daarmee staat de open source browser nu wereldwijd op een aandeel van 13 procent. In de Verenigde Staten en de landen om ons heen liggen dat percentage echter rond de twintig procent. Met een marktaandeel van minder dan tien procent is Nederland een achterblijver.

Wellicht dat de nieuwe marketingstrategie van Firefox daar verandering in kan brengen. Volgens de ontwikkelaars wordt van de gedownloade Firefox-pakketten maar de helft geïnstalleerd. De helft daarvan gaat de browser vervolgens ook daadwerkelijk gebruiken. Dat betekent dat driekwart van de potentiële groei verloren gaat. Met aanpassingen in de interface hopen de Firefox-ontwikkelaars hun aandeel volgende zomer naar de dertig procent te hebben opgekrikt.

Hoewel Internet Explorer (IE) en Firefox veruit de belangrijkste spelers zijn in de browsermarkt, zijn er ook weer nieuwe geruchten opgedoken over Google die in een eigen browser geïnteresseerd zou zijn. Dat bedrijf is immers druk met applicaties die steeds meer concurreren met de Office-producten van Microsoft. Naarmate het bedrijf verder groeit in office productivity, neemt mogelijk ook de belangstelling voor een eigen browser toe. Tot nu toe betaalt Google mensen die anderen overhalen naar het Firefox-kamp.

Bron: Techworld