Forrester heeft het onderzoek uitgevoerd in oktober onder 130 ict-ondernemingen in zowel Amerika als Europa. Het rapport is vorige maand opgesteld.

In het aankoopbeleid van apparatuur zou 38 procent van de managers milieufactoren mee laten wegen. Dat was afgelopen april, toen Forrester een soortgelijk onderzoek uitvoerde, nog 25 procent. Daarmee, zo stelt het rapport, is het gat tussen 'groen bewustzijn' en 'groen doen' in het half jaar tussen de enquêtes kleiner geworden.

Niet verrassend is de voornaamste reden voor bedrijven om 'groen' te gaan, namelijk kostenbesparing. Waar de onderzoekers wel verbaasd over zijn is dat milieubehoud op zeer korte afstand op de tweede plaats komt als voornaamste reden. Forrester stipt verder aan dat de bewustwording van IT-managers sinds april is verbeterd: in oktober was 29 procent van de managers 'helemaal op de hoogte' van de stappen die producenten hebben gezet op het gebied van groen in hun producten. In april was dit nog 15 procent.

Keerzijde is dat slechts 15 procent een uitgewerkt plan heeft om groene ict in te voeren. Wel zegt een kwart van de ondervraagden bezig te zijn met het opstellen van beleidsrichtlijnen, en nog eens 39 procent overweegt dat. Bron: Techworld