Volgens vice-president Jeff Mann van Gartner gedragen werknemers zich momenteel als ‘e-mailboeren’ die iedere dag weer hun pad vrij proberen te wieden door mail te verwijderen. “Tieners in een internetcafé gaan efficiënter om met communicatiemiddelen dan bedrijven die miljoenen investeren in het installeren en onderhouden van software”, zo zegt Mann tegenover het Australische Computerworld.

Volgens Mann kunnen Web 2.0-technologieën prima binnen bedrijven worden ingezet om samen aan projecten te werken en de efficiëntie te verbeteren. Ook is er volgens de analist geen enkele reden om sociale netwerksites te weren. Toestaan bevordert alleen maar de innovatie binnen de onderneming.

Gartner-collega Brian Prentice ziet een lege inbox als een nirvana. “In de huidige situatie geloven we dat we effectief bezig zijn als we veel e-mail verwijderen, maar dat is onzin. We krijgen nu niet te veel informatie, we krijgen te veel slechte informatie.”

Blokkeren of toelaten?

Vooralsnog lijkt het er niet op dat bedrijven sociale sites en Web 2.0-applicaties op de werkplek snel gaan omarmen. Zo signaleerde beveiligingsbedrijf Email Systems onlangs dat IT-managers steeds vaker overgaan tot het blokkeren van sites als Hotmail, LinkedIn en Hyves. Maar liefst 83 procent van de klanten van Email Systems blijkt sociale netwerksites te blokkeren. McAfee conculdeerde onlangs na een onderzoek dat één op de zes Nederlandse beheerders sociale netwerksites blokkeert, wat een gering aantal is. 45 procent van de Nederlandse IT-managers legt geen enkele beperking op als het gaat om nieuwe ‘sociale technologieën’ om samen te werken.

Toch is volgens portfolio manager Sebastiaan Kors van netwerkintegrator Axians wel een beweging waar te nemen. "Bedrijven met een innovatief imago willen de e-mailcultuur terugdringen, en daar past een actievere vorm van communicatie in. Bijvoorbeeld mijn kinderen vinden e-mail al heel erg ouderwets."

Kors noemt 'een grote bank' als een voorbeeld van een bedrijf dat bewust heeft gekozen voor MSN als communicatiemiddel. "En daar hadden ze een opvallende reden voor: het ontlasten van het netwerk. MSN belast de bandbreedte toch een stuk minder dan mailtjes van 10 MB." Een combinatie van bijvoorbeeld mail en MSN zal in de visie van Kors echter altijd blijven bestaan.

Volgend jaar gaat Axians zelf actief aan de slag met vormen van unified communications, zowel intern als bij klanten. Volgens Kors zal daarbij veel aandacht zijn voor de beveiliging en de opslagbehoeften. "Om het verkeer te monitoren moet je bijvoorbeeld veel aandacht besteden aan de webcontentfiltering." Bron: Techworld