Het onderzoeksbureau constateert dat het gebruik van mms, multimedia message service, in de VS 32 procent is gestegen sinds februari. In Engeland, Frankrijk en Duitsland nam het gebruik met 16 tot 20 procent toe, zo meldt de BBC.

Er lijkt een verband te zijn tussen het toegenomen mms-gebruik en de opkomst van mobiele telefoons met hogere resoluties. "We zien een correlatie tussen cameraresolutie en de neiging om gebruik te maken van 'photo messaging'", aldus vice-president Mark Donovan van M:Metrics.

Volgens Donovan stuurt namelijk 44,3 procent van de bezitters van een telefoon met een resolutie van meer dan één megapixel foto's via de gsm, terwijl het wereldwijde gemiddelde 30,5 procent van de gsm-bezitters is.

Ook de technologische ontwikkelingen bevorderen het mms-gebruik, zoals diensten die het mogelijk maken om foto's direct van de gsm naar blogs of websites als Flickr.com te sturen.

Volgens Mark Mulligan, vice-president van Jupiter Research, is de toename in populariteit geen verrassing, maar blijft deze nog wel ver achter bij wat telecombedrijven gehoopt hadden. "De toename in het gebruik van mobiele telefoons met camera wordt ook gevoed doordat er steeds minder telefoons zónder camera te koop zijn", aldus Mulligan.

Voorbode

Mulligan denkt dat het uitblijven van een doorbraak van mms een voorbode is voor de moeilijkheden die telco's gaan ondervinden bij het promoten van nieuwe diensten. "Als het al zo lang duurt voordat consumenten overtuigd raken van mms, stel je dan eens voor hoe lang het zal duren voordat ze overtuigd zijn van chatten en e-mailen via de gsm en van meer complexe concepten", aldus Mulligan tegenover de BBC.

In Nederland probeerden providers KPN en Vodafone het versturen van mms-berichten vorige maand nog te promoten door tijdelijk lagere tarieven te hanteren.

In Engeland en de VS is de Motorola Razr de populairste cameratelefoon. De Duitsers gebruiken liever de Nokia 6230 en de Fransen houden het bij de Sagem my-x5.