De SOA Business Catalog van IBM bevat kant en klare diensten die bedrijven kunnen inzetten om hun applicaties mee te bouwen. Daar zitten zowel gratis als betaalde diensten in.

De diensten uit de catalogus vullen zij verder aan met intern ontwikkelde diensten. Vorig jaar mei had IBM zichzelf als doel gesteld om voor het einde van het jaar 10.000 diensten te verzamelen. Deze week stond de teller op 6.937.

Geen aansluiting

De catalogus sluit onvoldoende aan bij de behoefte van de klant, verklaart Steve Mills, senior vice president en group executive van IBM's softwaredivisie tijdens een interview met Webwereld op de Impact 2008 conferentie in Las Vegas.

"Klanten experimenteren met sommige diensten in de catalogus. Maar zij zoeken vooral naar diensten die meer zekerheid bieden over het proces, de toepassing en de functie. Een catalogus kan niet aan die eisen voldoen.

Aandacht verleggen

IBM heeft zijn aandacht nu verlegd, verklaart Mills. Het biedt niet langer een veelheid aan diensten waarbij de klant het verder zelf mag uitzoeken, maar heeft bundels van standaarddiensten gecreëerd. "We hebben onze investeringen verlegd naar componenten met een hogere kwaliteit die zijn samengevoegd in pakketten die de klant koopt", zegt Mills.

"De klant is niet alleen op zoek naar alleen componenten, maar zoekt componenten die van implementatiediensten zijn voorzien. De catalogus is nuttig voor een deel van de markt, maar we denken dat een groter deel zich aangetrokken voelt door deze Websphere Business Fabric Composite Business Components."

Tienduizend diensten

Analisten voorspellen dat diensten zoals die in IBM's catalogus zullen uitgroeien tot een miljardenmarkt. De Wintergreen Group becijferde vorig jaar nog dat deze markt in 2013 jaarlijks 17 miljard dollar zou omzetten.

IBM houdt vast aan het doel van 10,000 diensten, vertelt Mills. Maar hij kon geen datum geven wanneer dit doel bereikt moet zijn.