Binnen twee maanden krijgen gedupeerde consumenten hun gesprekskosten terug, maakte telecomtoezichthouder Opta maandag bekend. Het is volgens Opta voor het eerst dat de toezichthouder telefoniebedrijven verzoekt gesprekskosten terug te storten.

"Hoewel we bewust zijn dat telefoonbedrijven niet schuldig zijn aan het misbruik, vragen wij hen de onterechte geïnde bedragen terug te betalen aan de consument. Hoewel dit tot administratieve en financiële lasten leidt, hebben wij het consumentenbelang zwaarder laten wegen”, aldus Opta-voorzitter Chris Fonteijn.

Scrappy's Electronics

Het gaat om consumenten die afgelopen herfst voor 80 eurocent per minuut belden naar het 0900-nummer van Scrappy’s Electronics. Eind november haalde de Opta dit nummer uit de lucht vanwege een groot aantal spookfacturen. Gedupeerden kregen een factuur in de bus waarop een bedrag van 166,15 euro stond. Zogenaamd hadden de mensen bij het bedrijf Scrappy's Electronics 100 lege dvd boxen besteld.

Op de papieren rekening stond alleen de achternaam van de geadresseerde.Veel consumenten probeerden daarop het vermelde telefoonnummer 0900-7586500 te bellen, wat 80 eurocent kostte maar geen soelaas bood. Na een vloed klachten bij ConsuWijzer besloot de Opta het nummer van Scrappy's Electronics te schrappen. Maar consumenten betaalden wel voor de gesprekken via de telefoonrekening.

De Opta openbaarde niet om hoeveel getroffen consumenten het gaat en welk bedrag er met de totale terugstortactie is gemoeid.