Dat zijn de conclusies van een onderzoek van KPMG Consulting. De belangrijkste technieken om snelle internetverbindingen naar huizen aan te leggen, blijven de komende jaren nog gewoon de telefoonlijn (DSL) en de kabel. KPMG heeft becijferd dat bedrijven die het nu aandurven om de kabels naar de huizen te trekken, zeker tot 2011 moeten wachten voordat ze winst gaan maken van die verbindingen. In 2011 zullen de opbrengsten uit breedbanddiensten via het glasvezelnetwerk per huishouden zo'n 120 euro per maand bedragen. Het grootste deel komt op rekening van (interactieve) televisie: 77 euro. De rest komt uit reclame-inkomsten, e-commercediensten en de internetaansluiting. De kosten voor de bedrijven om diensten aan te bieden via glasvezel bedragen 106 euro. KPMG is er van overtuigd dat glasvezel de komende jaren daadwerkelijk op grote schaal aangelegd gaat worden. Wel zullen de bedrijven dan met een gerichte aanpak moeten komen bij de aanleg van de infrastructuur. Anders komen ze niet tijdig uit de rode cijfers. Met name de kosten van de aanleg van glasvezel worden nu nog door veel bedrijven onderschat, zo waarschuwt KPMG. Als alle 6,7 miljoen huishoudens in Nederland aangesloten worden op glasvezel kost dat 18 miljard euro.