Google onthult een zelfrijdende auto. Met de ingebouwde software reden de auto's al 140.000 kilometer door het centrum van San Francisco, over de drukke Golden Gate brug en de bochtige route van de Pacific Coast Highway. Het doel van Google: autorijden veiliger maken en CO2-uitstoot terugdringen.

De auto's maken gebruik van videocamera's en lasers om het andere verkeer in de gaten te houden. Ook worden er gedetailleerde kaarten van wegen samengesteld door normale auto's. Volgens Google is het automatisch besturen van auto's vooral mogelijk door zijn enorme datacenters. Die verwerken de enorme hoeveelheden data die verzameld wordt bij het gedetailleerd in kaart brengen van de wegen.

Toekomstmuziek

Het idee van een zelfrijdende auto is niet nieuw. De Amerikaanse militaire onderzoeksoganisatie DARPA schrijft al sinds 2004 wedstrijden uit voor het ontwikkelen van autonome voertuigen. De eerste poging tot een autonome auto is toe te schrijven aan de Japnanners en stamt uit 1997. "Om onze techniek te ontwikkelen hebben we de beste ingenieurs van de DARPA-wedstrijden bij elkaar gebracht", aldus Sebastian Thrun, Distinguished Software Engineer bij Google.

Om het andere verkeer niet in gevaar te brengen hebben alle wagens met automatische piloot altijd bemanning gehad. Overschakelen op handmatige bediening is "zo makkelijk als het uitzetten van de cruisecontrol". Daarnaast was er een software-ontwikkelaar aanwezig om de apparatuur te monitoren. Ook de lokale politie werd op de hoogte gesteld van de tests. Google wijst er wel op dat we deze technologie niet snel op straat terug zullen zien, het is in een nog zeer experimentele fase.

De auto van de buitenkant De auto van de binnenkant