Gmail lag er gisteren wereldwijd meerdere uren uit. Zowel zakelijke als gewone gebruikers kregen geen toegang tot hun e-mail. Wel was het voor een groep gebruikers mogelijk om e-mail via POP3 of IMAP te ontvangen met een alternatief e-mailprogramma. In Nederland duurde de storing van ongeveer 10.30 uur tot 13.30 uur. In sommige werelddelen was de dienst vier uur niet bereikbaar. Google houdt het zelf officieel op 2,5 uur.

Toen Gmail weer in de lucht was, bood Google zijn excuses aan voor de problemen. Volgens persbureau AFP krijgen zakelijke gebruikers ook een compensatie in de vorm van 15 dagen gratis service. Een abonnement op Google Apps Premier kost veertig euro per jaar waardoor de compensatie neerkomt op een bedrag van 1,64 euro.

Storing kost 33 cent

Volgens de gebruiksvoorwaarden van de zakelijke Gmail moet de service 99,9 procent van de tijd beschikbaar zijn. Op basis van de 2,5 uur die Google rekent voor de zogenaamde 'Gfail' zou de dienst deze maand ongeveer 99,6 procent van de tijd draaien. Volgens de eigen gebruiksvoorwaarden levert dat een 'straf' op van drie dagen gratis serviceverlening ter waarde van 33 cent, aldus Ken Godskind, chief strategy officer van Alertsite. Google heeft die periode verlengd naar 15 dagen. Godskind wijst er ook op dat gebruikers de compensatie zelf binnen 30 dagen moeten opeisen.

De oorzaak van de storing lag in een routine onderhoudsklus in een van de Europese datacenters, schrijft Acacio Cruz, Gmail Site Reliability Manager. Volgens hem was er sprake van onverwachte bijwerkingen van nieuwe softwarecode die er voor zorgt dat data geografisch gezien dicht bij de eigenaar blijft. Dit zorgde ervoor dat een ander Europees datacenter te vol liep en daardoor werd een kettingreactie veroorzaakt in andere datacenters. "Het duurde een uur voordat we dit weer onder controle hadden."

Probleem verholpen

Volgens Cruz zijn de bugs gevonden en gerepareerd. Google is ook bezig veranderingen door te voeren om dergelijke problemen te voorkomen. Google had zelf ook last van de storing. "Het hele bedrijf draait op Gmail, dus wij hebben evenveel last van deze storingen als jullie", aldus Cruz.